LAPORAN Digital Horizons Persatuan Akauntan Bertauliah Berkanun (ACCA) menggambarkan bagaimana akauntan melihat peranan teknologi yang akan dimainkan pada masa hadapan.
Profesional kewangan berkongsi rasa optimistik tentang transformasi digital termasuk teknologi kecerdasan buatan (AI).
Tinjauan dalam kalangan ahli ACCA melihat pelbagai manfaat organisasi utama dalam menerima pakai teknologi digital, termasuk fleksibiliti/kebolehsuaian dan kualiti produk dan perkhidmatan sebanyak 78 peratus (%) manakala prestasi kemampanan, ketelusan dan pematuhan peraturan sebanyak 72%.
Sebanyak 1,074 maklum balas daripada ahli ACCA di seluruh dunia menyatakan bahawa profesional kewangan masih melihat manfaat utama teknologi sebagai menawarkan peningkatan kecekapan atau proses sebanyak 52% dengan kedudukan kecekapan, mengoptimumkan proses dalaman atau penjimatan kos dalam tiga objektif utama mereka apabila menerima pakai teknologi baharu.
Ketua Portfolio, ACCA Maritim Asia Tenggara, Andrew Lim, berkata, penggunaan teknologi yang berjaya bukan hanya tentang melaksanakan sistem baharu tetapi juga membolehkan orang ramai menggunakan sistem ini dengan berkesan dan merealisasikan faedah peribadi mereka.
“Laporan Digital Horizons menggariskan idea bahawa profesion kewangan berada pada kedudukan yang baik untuk mendapat manfaat daripada teknologi digital tetapi menyedari potensi mereka mungkin memerlukan anjakan minda: berfikir melangkaui keuntungan kecekapan semata-mata ke arah pemahaman yang lebih mendalam tentang nilai serta penyesuaian kemahiran dan amalan.
“Tinjauan itu melihat respons yang bercampur aduk tentang cara teknologi menyokong objektif peribadi,” katanya.
Tambah beliau, kelebihan strategik utama automasi dalam perakaunan ialah peralihan daripada perakaunan reaktif kepada proaktif.
Dengan automasi, akauntan boleh memberi tumpuan lebih dekat untuk menganalisis data dan memberikan pandangan strategik dan bukannya merekodkan urus niaga semata-mata.
“Apabila teknologi berkembang, adalah penting untuk berfikir di luar kecekapan kerana pecutan perniagaan juga akan meningkatkan permintaan terhadap jabatan kewangan.
“Mungkin juga perlu untuk membina semula tugas dengan memanfaatkan teknologi yang benar-benar sebagai pemboleh keupayaan manusia dan penukar nilai,” ujarnya.
Sementara itu, Ketua penyelidikan teknologi ACCA, Alistair Brisbourne berkata, kepimpinan pada umumnya dianggap sebagai asas kepada inovasi yang berjaya namun ia boleh kelihatan agak kabur sebagai konsep apabila digunakan pada transformasi digital.
“Pada terasnya, menerima kepimpinan digital bermakna memupuk budaya inovasi, menggalakkan pembelajaran berterusan dan bersikap terbuka kepada perubahan.
“Apabila kita menganalisis penemuan, jelas bahawa kepimpinan adalah ciri asas bagi organisasi yang paling inovatif dan ini cenderung bertepatan dengan keyakinan individu yang lebih tinggi dalam kalangan pekerja.
“Pemimpin digital memberi inspirasi kepada keyakinan untuk menerima alatan dan metodologi baharu seperti AI dan analitik lanjutan yang boleh mengubah proses secara dramatik,” terangnya.
Tinjauan itu juga mendapati ahli ACCA mempunyai tahap kepercayaan tinggi terhadap AI dengan 70% daripada semua responden bersetuju bahawa ia boleh meningkatkan jumlah masa yang perlu fokus pada tugas kritikal perniagaan.
Hanya 9% tidak bersetuju, manakala 15% berkecuali. Mereka kurang pasti idea AI melaksanakan tugas kritikal perniagaan (50% bersetuju, 21% tidak bersetuju dan 22% neutral). Walaupun begitu, angka itu masih mencerminkan rasa optimistik.
Walaupun hanya di bawah satu perlima melaporkan pelaksanaan AI dalam organisasi mereka dan 8% lagi merupakan inisiatif percubaan, jelas terdapat aspirasi yang besar dan peluang yang besar untuk memanfaatkan keupayaan baharu ini.
Tambah Brisbourne, profesional kewangan mesti memahami keupayaan, batasan dan potensi aplikasi AI dalam domain khusus mereka. Perkahwinan set kemahiran teknikal dengan pemahaman strategik akan menjadi penting untuk memanfaatkan potensi sebenar teknologi seperti AI.
Dalam pada itu, Andrew berpandangan penggunaan AI meningkatkan dan bukannya mengurangkan kepentingan pakar seperti kewangan atau profesional risiko untuk menyelia proses dan fungsi kritikal.
Ujarnya, AI mungkin menawarkan sokongan yang membantu dan peningkatan produktiviti, tetapi ia tidak akan dapat menggantikan keupayaan untuk berfikir secara kritis dan mengambil kira pelbagai faktor kontekstual semasa membuat keputusan, walaupun dibuat berdasarkan berasaskan AI.
Baca laporan penuh Digital Horizons di sini. – RELEVAN