FARMASI sudah menjadi sebahagian daripada kehidupan kita. Di situlah tempat mendapatkan ubat-ubatan, suplemen kesihatan dan juga barangan penjagaan diri.
Dalam kajian pada 2021, rakyat Malaysia dilaporkan pergi ke farmasi komuniti secara purata sebanyak 31 kali setahun. Setelah bertahun lamanya, para pengguna sudah semakin sedar mengenai peranan ahli farmasi.
Ini berkemungkinan didorong oleh pandemik Covid-19 apabila orang ramai mendapatkan bantuan ahli farmasi mengenai panduan penggunaan alat untuk melawan virus tersebut.
Realitinya, masyarakat kurang sedar kewujudan ahli farmasi. Merekalah hentian pertama yang boleh dipercayai untuk nasihat perubatan dan kesihatan am.
Sehubungan itu, bersempena dengan Sambutan Hari Farmasi Sedunia pada 25 September ini, Profesor Madya Dr. Wong Pei Se dari Fakulti Farmasi, Universiti Perubatan Antarabangsa (IMU) ingin berkongsi mengenai peranan ahli farmasi komuniti dalam sistem penjagaan kesihatan.
Tema sambutan pada tahun ini ialah ‘Farmasi memperkukuh sistem kesihatan’.
“Ahli farmasi komuniti boleh membantu menguruskan penyakit ringan, memberi nasihat dan membantu untuk mendidik orang ramai tentang pelbagai aspek penyakit dan rawatan yang ada.
“Mereka juga membimbing pelanggan ke laluan perubatan yang betul sekiranya anda tidak pasti sama ada perlu berjumpa doktor atau doktor mana yang perlu jumpa?” katanya.
Potensi pencegahan
Kajian menunjukkan bahawa, perkhidmatan ahli farmasi dalam komuniti membawa kepada hasil perubatan dan penjagaan pesakit yang lebih baik.
“Kami mahu memberi bantuan awal sebelum orang mendapat serangan jantung atau strok dan sebelum menghidap diabetes yang membawa kepada masalah buah pinggang.
“Ini menjadi salah satu peranan terbesar yang dimainkan oleh ahli farmasi iaitu menyokong kehidupan sihat dan penjagaan diri dalam komuniti.
“Ahli farmasi berada dalam kedudukan yang optimum untuk membantu orang ramai mencegah penyakit dan kekal sihat melalui nasihat kesihatan asas mengenai rejim senaman, pemakanan dan suplemen kesihatan,” ujar lagi.
Mereka membantu orang ramai menguruskan penyakit tidak berjangkit seperti diabetes dan masalah jantung.
Banyak farmasi menyediakan perkhidmatan pemeriksaan dan pemantauan tekanan darah, paras gula dan kolesterol.
Walaupun ada banyak peranti yang boleh digunakan di rumah, perkhidmatan ini menjadi alternatif bagi mereka yang tidak bersedia melabur membeli peranti atau tidak selesa untuk membuat ujian itu sendiri.
Ia menjimatkan masa orang ramai untuk pergi ke hospital atau klinik. Ini juga bermakna pesakit tidak perlu menangguhkan pemantauan selama berbulan-bulan sebelum tiba temu janji susulan mereka.
Akses yang mudah
Terdapat kira-kira 3,000 buah farmasi di Malaysia. Di kawasan bandar, anda akan berjumpa sebuah farmasi dalam jarak setiap tiga hingga 10 kilometer.
“Anda tidak perlu mendaftar atau membuat temu janji di farmasi. Perundingan adalah percuma dan hanya perlu bertanyakan beberapa soalan tentang tahap kesihatan anda.
“Sebagai contoh, ramai yang mempunyai masalah kulit seperti jerawat tidak akan pergi berjumpa doktor terlebih dahulu.
“Mereka lebih cenderung untuk mencuba produk di farmasi terlebih dahulu dan jika ini gagal, barulah mereka akan berjumpa doktor,” terang Dr. Wong.
Dalam keadaan begini, ahli farmasi boleh membimbing pelanggan memilih penjagaan kulit yang ada, selain menasihati pelanggan seandainya keadaan mereka memerlukan berjumpa doktor.
“Ahli farmasi kini menjadi penyedia perkhidmatan penjagaan primer yang sangat mudah diakses.
“Apabila klinik sesak dan terdapat beban tidak terjangka pada sistem, farmasi boleh membantu mengoptimumkan sistem penjagaan kesihatan,” katanya.
Masa hadapan farmasi
Sama seperti industri lain, farmasi turut berkembang bagi memenuhi keperluan masyarakat.
Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, platform digital telah diketengahkan dek kerana pandemik dan farmasi tidak ketinggalan menerima lonjakan teknologi ini.
“Semasa sekatan pergerakan dikuatkuasakan, farmasi mula melakukan penghantaran dan platform kesihatan digital menjadi kaedah komunikasi yang sangat biasa.
“Pelanggan akan menghantar mesej melalui aplikasi WhatsApp untuk mendapatkan nasihat serta memesan produk lebih awal untuk memudahkan pengambilan atau penghantaran.
“Trend ini berterusan walaupun selepas pandemik dan terus menyumbang kepada keselesaan pengguna,”ujarnya.
Menggerakkan komuniti ke hadapan
Beberapa aspek tertentu sebuah farmasi yang seakan-akan mencipta penghadang di dalam pemikiran orang ramai.
“Farmasi dilihat sebagai sebuah perniagaan. Terdapat persepsi bahawa ahli farmasi hanya mahu menjual produk.
“Orang ramai merasakan bahawa apabila lebih banyak mereka bercakap, maka anda akan lebih lagi mahu menjual sesuatu kepada mereka,” kata Wong.
Tambah beliau, privasi juga merupakan isu yang besar. Berbeza di klinik, farmasi tidak mempunyai bilik perundingan peribadi dan ini mungkin menghalang orang ramai daripada bertanya lebih banyak isu peribadi.
“Jika anda mempunyai soalan yang sangat peribadi dan anda mendapati ada sepuluh orang di hadapan anda, berkemungkinan besar anda tidak mahu bertanya apa-apa.”
“Biarpun terdapat kesangsian-kesangsian tersebut, tidak dinafikan ahli farmasi masih berada di kedudukan unik sebagai sebahagian daripada komuniti.
“Mereka mengetahui gaya hidup serta tabiat kejiranan dan ini boleh menjelaskan isu kesihatan setempat,” katanya.- RELEVAN