SEKOLAH-sekolah di kawasan bandar seluruh negara mengalami kekurangan kira-kira 10,000 orang guru, menjadikan isu kekurangan guru di kawasan bandar lebih signifikan berbanding luar bandar dari segi jumlah kekosongan.
Perkara itu dinyatakan Timbalan Menteri Pendidikan, Datuk Mohamad Alamin dalam jawapannya kepada soalan tambahan dalam sidang Dewan Negara, semalam.
Menurut Mohamad, jumlah di guru di kawasan bandar ketika ini adalah seramai kira-kira 307,000 orang dan masih kekurangan kira-kira 10,000 orang. Jumlah kekurangan tersebut lebih tinggi berbanding di kawasan luar bandar dengan jumlah kira-kira 110,000 guru dan 4,732 kekosongan.
“Antara faktor yang menyumbang kepada kekurangan guru di sekolah termasuk sekolah luar bandar ialah kekurangan bekalan guru,” katanya.
Walau bagaimanapun, jelas Mohamad, Kementerian Pendidikan mengambil beberapa pendekatan bagi menyelesaikan isu tersebut. Berikut merupakan lima pendekatan yang diambil Kementerian Pendidikan bagi mengatasi masalah tersebut.
- Jawatankuasa pengambilan dan penempatan
Kementerian Pendidikan telah menubuhkan jawatankuasa pengambilan dan penempatan guru yang berperanan mengenal pasti perubahan yang berlaku dalam dasar, kurikulum, program dan enrolmen yang memberi implikasi kepada keperluan guru. Jawatankuasa ini akan memastikan keseimbangan dalam pengambilan serta penempatan guru di sekolah-sekolah.
- Lantikan one-off
Sehingga 31 Julai 2022, seramai 16,381 orang guru telah ditempatkan di sekolah-sekolah melalui lantikan one-off. Daripada jumlah itu, seramai 5,944 guru telah ditempatkan di sekolah luar bandar.
- Penempatan PPP DG41
Kementerian Pendidikan melaksanakan urusan penempatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (PPP) Gred DG41 tahun 2022 selepas menerima calon PPP yang telah dilantik oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan (SPP) yang dianggarkan berjumlah 15,761. Jumlah ini merupakan unjuran kementerian untuk bakal graduan dari IPG dan universiti awam.
- Pertukaran guru
Kementerian Pendidikan melaksanakan pertukaran guru sebanyak empat kali setahun bagi memudahkan pergerakan guru untuk mengisi kekurangan guru di luar bandar.
- Kluster mata pelajaran
Kementerian Pendidikan menggunakan kluster mata pelajaran bagi meningkatkan proses penempatan dan pertukaran guru. – RELEVAN