YAYASAN Kemanusiaan Malaysia (MHF) berhasrat mencipta impak baharu landskap pendidikan Malaysia menerusi penganjuran SuperCamp dengan memperkenalkan program pendidikan terbaik di luar bilik darjah.
SuperCamp merupakan jenama pendidikan global yang ditubuhkan pada tahun 1982 dengan meletakkan kepercayaan bahawa kanak-kanak yang diperkasakan dengan asas ‘8 Kunci Kecemerlangan’ boleh mengukuhkan motivasi untuk terus belajar.
Lapan kunci itu ialah integriti, komitmen, kegagalan membawa kepada kejayaan, tanggungjawab, bercakap dengan tujuan yang baik, fleksibiliti, inilah masanya dan keseimbangan.
Pengarah Eksekutif MHF, Henry Teh Kok Kheng berkata, kanak-kanak tidak mempunyai kemahiran hidup yang lazimnya dipelajari semasa memasuki fasa dewasa.
“Kita perlu mencetuskan kesedaran yang boleh disesuaikan dengan perwatakan kanak-kanak ini.
“Sebab itu, kami anjurkan SuperCamp yang menyatukan pelajar daripada pelbagai latar belakang akademik yang boleh dibentuk dengan keperibadian dinamik dan positif,” katanya.
Tambah beliau, pihaknya mahu mencungkil bakat baharu di Malaysia menerusi program SuperCamp, sama ada pelajar menunjukkan prestasi cemerlang dalam bidang akademik ataupun kemahiran vokasional kerana negara memerlukan dua golongan ini.
Jelasnya, umur 10 hingga 19 tahun berada dalam fasa yang paling penting untuk membentuk perwatakan mereka apabila dewasa kelak.
MHF juga telah menjalinkan usahasama dengan Teach for Malaysia (TFM) iaitu sebuah organisasi yang komited terhadap kesamarataan dalam pendidikan.
“Pada masa sama, tujuh pelajar berkelayakan daripada golongan kurang berkemampuan juga telah dikenal pasti bagi menerima biasiswa untuk menyertai SuperCamp ini.
“Kekangan kewangan tidak seharusnya menjadi alasan yang menghalang mereka untuk terus maju dan mencapai kejayaan pada masa akan datang,” ujarnya.
Selain itu, Teh turut berharap agar ibu bapa yang mempunyai anak-anak berkeperluan khas dapat menyertai SuperCamp sebagai salah satu cara meningkatkan kecemerlangan mereka.
Ini kerana, kaedah pembelajaran SuperCamp telah diterima pakai di sekolah-sekolah di Amerika Syarikat sebagai sebahagian kurikulum yang menjamin landskap pendidikan lebih terangkum dan boleh dinikmati oleh semua orang.
“Sejajar dengan peningkatan kesedaran terhadap keperluan khas di Malaysia, kita perlu mengambil kira kanak-kanak ini sebagai anggota masyarakat dan menyediakan kemahiran hidup supaya mereka boleh menjalankan kehidupan normal.
“SuperCamp Malaysia pada kali ini disertai 23 pelajar dari peringkat sekolah rendah dan menengah di seluruh dunia seperti Singapura, Brunei, Vietnam dan Kanada,” jelasnya.- RELEVAN