SEORANG pakar matematik di Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof. Dr. Haslinda Ibrahim berjaya menemui kaedah penyelesaian masalah matematik menggunakan kombinatorik dengan menumpukan perhatian kepada reka bentuk terinspirasi daripada rama-rama dan pembelajaran yang inovatif.
Sayap rama-rama yang mempunyai corak yang rumit dan simetri ini menyimpan corak unik yang boleh digunakan untuk mewujudkan reka bentuk yang memukau secara estetik.
Menurut Dr. Haslinda, melalui penggunaan proses kombinatorik, reka bentuk terinspirasi rama-rama yang meniru simetri dan corak rumit pada sayap rama-rama dapat diformulasikan.
“Penemuan itu memberi petunjuk baharu bagi pembelajaran dan pengajaran dengan memberikan inspirasi daripada reka bentuk semula jadi.
ARTIKEL BERKAITAN: Bekas plastik mesra alam daripada ubi kayu dan daun pisang
“Kombinatorik menyelesaikan masalah gabungan melibatkan rangka kerja matematik dan algoritma yang berakar umbi dalam situasi kehidupan sebenar.
“Oleh itu, kaedah ini dapat digunakan untuk merancang bahan pembelajaran yang menarik dan kreatif bagi membantu pelajar dalam memahami serta menyelesaikan masalah dengan lebih efektif,” katanya yang bertugas di Pusat Pengajian Sains Kuantitatif (SQS).
Tambah beliau, perjalanan untuk mencari penyelesaian dalam kombinatorik menuntut pemikiran imaginatif, keaslian, keupayaan untuk meneroka pendekatan yang tidak konvensional dan kecekapan dalam logik abstrak.
Perkara tersebut dikongsi oleh beliau menerusi program Syarahan Pengukuhan Profesor 2023 Profesor Dr. Haslinda Ibrahim yang bertajuk Nature-Inspired Designs: Unraveling The Science Of Problem Solving With Combinatorics’ bertempat di Auditorium, Pusat Pengajian Antarabangsa (SOIS), UUM, Sintok.
Program syarahan ini ialah program khusus yang dianjurkan bagi menonjolkan ketokohan ahli akademik yang dilantik sebagai profesor di UUM di samping menjadi platform untuk menyebar luas ilmu pengetahuan, kepakaran dan penemuan inovatif oleh profesor UUM kepada masyarakat umum sebagai bukti ketokohan akademik.
Dalam pada itu, Dr. Haslinda juga memberitahu, proses menyelesaikan masalah gabungan melibatkan satu siri peringkat penting yang sistematik bagi memupuk pemikiran kritis, inovatif dan kreatif.
Setelah 25 tahun berpengalaman dalam kombinatorik, beliau memperkenalkan kaedah Explore, Discover and Develop (ExDiD).
Jelas beliau, ExDiD merupakan kaedah Pengajaran dan Pembelajaran (PnP) yang berpusatkan pelajar dengan ledakan globalisasi masa kini merangkumi aspek pengetahuan, kerja berpasukan, komunikasi dan penyelesaian masalah. Tiga kaedah utama dalam ExDiD iaitu penjelajahan, penemuan dan pembentukan.
ARTIKEL BERKAITAN: Program Masjid Hijau: Penyelidik UM dedah teknik kompos baja daripada makanan
“Misalnya, sebelum ini PnP Matematik di kelas menggunakan sepenuhnya kaedah kuliah dan tutorial. Walau bagaimanapun, pendekatan ExDiD telah memberi impak yang besar kepada pelajar.
“Mereka mempunyai keyakinan yang lebih tinggi dalam penyelesaian masalah sehingga sentiasa ternanti-nanti kelas Matematik.
“Matematik sangat indah, seronok dan penuh keterujaan. Saya kagum melihat pelajar berkomunikasi dengan baik, mempunyai keyakinan, semangat membara, selain tampil dengan idea baharu,” ujarnya.- RELEVAN