HUTANG sudah menjadi sebahagian daripada kehidupan dalam ekonomi moden. Kecuali golongan superkaya, kita hampir pasti akan mengambil sekurang-kurangnya satu hutang dalam hidup.
Mengambil hutang itu tidak salah namun kita perlu bijak menguruskannya. Pakar ekonomi membahagikan hutang kepada hutang baik dan buruk bagi memudahkan pengguna membuat keputusan berkenaan hutang mereka.
Pada zaman ini juga, urusan berhutang semakin dipermudah. Semakan latar belakang kredit ada kalanya dilonggarkan dan tempoh bayaran semula dipanjangkan bagi mengurangkan kadar bulanan. Anda juga sudah boleh berhutang untuk membeli barangan bernilai rendah, seperti yang ditawarkan sistem Buy Now Pay Later (BNPL).
Yang paling penting, kita perlu menguruskan hutang dengan baik supaya ia tidak menjejaskan kehidupan di kemudian hari. Dalam menguruskan hutang, kita perlu sedar dengan kemampuan kewangan sendiri dan memastikan komitmen hutang selaras dengan kemampuan.
Sehubungan itu, Relevan menyenaraikan enam amalan peminjaman bertanggungjawab yang dikongsikan dalam Laporan Tahunan Bank Negara Malaysia (BNM) untuk rujukan anda.
- Bayar tepat pada masa
Pastikan anda mampu buat bayaran tepat masa setiap bulan. Masukkan komitmen hutang anda dalam belanjawan. Pembayaran tepat pada masa penting bagi memastikan rekod kredit anda baik. Anda juga perlu melunaskan bayaran bulan secepat mungkin bagi mengelakkan sebarang denda atau caj pembayaran lewat.
- Nilai keupayaan bayar balik pinjaman
Pakar mengesyorkan anda menyimpan 10 hingga 20 peratus daripada pendapatan. Ada juga pakar yang mencadangkan supaya jumlah bayaran balik hutang anda berada di bawah paras 40 peratus daripada pendapatan. Walau bagaimanapun, anda perlu pertimbangkan perbelanjaan anda terlebih dahulu sebelum membuat sebarang pinjaman. Jika perbelanjaan anda agak tinggi, anda perlu lebih berhati-hati mengambil pinjaman.
- Utamakan yang tinggi
Apabila menyusun belanjawan, utamakan pembayaran hutang yang mempunyai kadar faedah atau keuntungan yang lebih tinggi. Ini kerana hutang-hutang ini memberi kesan yang lebih besar kepada kewangan anda jika lambat atau tidak mampu dibayar.
- Pastikan anda mampu bayar penuh
Apabila membeli barangan secara ansuran, pastikan anda mampu bayar harga penuh, bukan sekadar ansuran sahaja. Jika harga penuhnya masih di luar jangkauan kewangan anda, tangguh dahulu pembelian itu. Juga, beri perhatian kepada tarikh akhir pembayaran bagi mengelakkan caj dan hutang yang bertimbun.
- Dapatkan bantuan segera jika bermasalah
Jika anda berhadapan masalah yang tidak diduga seperti kehilangan pekerjaan dan sebagainya, segera dapatkan bantuan. Anda boleh berbincang dengan pihak bank sebaik sahaja anda berhadapan atau bakal menghadapi masalah untuk membayar balik pinjaman. Anda juga boleh menghubungi Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) untuk mendapatkan khidmat nasih kewangan. Jika anda berhadapan masalah dengan bank, anda boleh membuat aduan menerusi BNMTELELINK.
- Sentiasa semak pelan pengurusan kewangan anda
Anda dinasihatkan untuk sentiasa menyemak semula pelan pengurusan kewangan dengan mengambil kira keadaan kewangan semasa serta jangkaan kewangan pada masa hadapan.. Jika anda perlukan nasihat, AKPK menyediakan perkhidmatan pendidikan kewangan, khidmat nasihat kewangan dan pengurusan hutang untuk individu serta perusahaan mikro, kecil dan sederhana secara percuma.
- Ketahui hak sebagai penghutang
Jika anda didatangi pemungut hutang, minta kad kuasa atau notis bertulis daripada bank. Pemungut hutang juga tidak boleh buat sesuka hati. Antara perkara yang dilarang untuk dilakukan oleh pemungut hutang ialah:
- Mengugut atau menggunakan kata-kata kesat untuk menakut-nakutkan anda
- Menceroboh kawasan kediaman
- Merosakkan atau mengambil barangan peribadi
- Datang ke tempat kerja kecuali jika anda tidak dapat dihubungi di kediaman atau anda membenarkan mereka datang
- Ganggu ahli keluarga, jiran, kawan-kawan atau majikan bagi mendapatkan maklumat keberadaan anda
- Menghubungi anda pada waktu yang tidak munasabah kecuali antara 8.00 pagi hingga 9.00 malam
- Menghubungi anda dengan kerap untuk mengganggu
Sekiranya ada antara perkara ini yang berlaku, buat aduan kepada bank anda. – RELEVAN