HAMPIR tidak ada manusia yang mempunyai kesedaran fikiran dapat menolak daripada menggunakan internet atau telefon pintar dalam era ini. Ia kini merupakan keperluan asas.
Bukan lagi kehendak atau aksesori – urusan perbankan, kerja, pendidikan mahupun interaksi sosial kini memerlukan telefon pintar yang sekurang-kurangnya ada kemudahan talian internet.
Maka, seperti kemudahan asas lain seperti rumah atau kenderaan, telefon pintar dan internet juga memerlukan ciri keselamatan yang ampuh bagi mengelakkan penggunanya ditimpa bahaya dan kecelakaan.
Dalam kes telefon pintar dan internet, bahaya dan celakanya datang dalam bentuk penipuan kewangan.
Bagaimana suatu ketika dahulu datuk nenek kita berusaha sungguh-sungguh menyorokkan wang simpanan di bawah bantal, almari atau tempat lain yang tak difikir orang, begitu juga perlunya kita bersungguh-sungguh melindungi maklumat-maklumat kewangan yang disimpan dalam telefon pintar atau internet.
Statistik Polis Diraja Malaysia (PDRM) menunjukkan, pada 2016, terdapat 12,798 kes jenayah siber direkodkan dan jumlah itu meningkat kepada 13,671 kes pada 2017.
Jumlahnya berkurang pada 2018, kepada 10,753 kes tetapi pada tahun-tahun selepasnya, peningkatan berterusan sehingga mencatatkan jumlah kes tertinggi pada 2022, iaitu sebanyak 19,175 kes.
Menurut statistik sama, jenis jenayah siber yang paling biasa berlaku ialah e-dagang, mencatatkan kes tertinggi pada 2021 dengan 9,602 kes.
Penipuan telekomunikasi pula direkodkan sebagai jenis jenayah siber kedua paling biasa berlaku dan merekodkan kes tertinggi pada 2022 dengan 7,783 kes.
Melihat kepada laporan itu juga, majoriti mangsa jenayah siber pada tahun 2022 terdiri daripada mereka yang bekerja di syarikat swasta dengan jumlah laporan sebanyak 9,269 dan menyebabkan jumlah kerugian kira-kira RM280 juta.
Mudah terpedaya
Menurut Presiden Persatuan Pengguna Siber Malaysia (MCCA), Siraj Jalil, kerisauan utama beliau adalah tentang penipuan kewangan yang semakin mudah berlaku akibat kurangnya kesedaran masyarakat terhadap ancaman yang wujud dalam internet.
Jelas beliau, banyak kes melibatkan pembelian melalui aplikasi media sosial seperti Instagram, lebih-lebih lagi ketika negara berada dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) akibat Covid-19.
Kata beliau, ramai yang mudah terpedaya akibat terlalu percayakan jumlah pengikut yang tinggi.
“Gambar yang dikongsikan juga cantik tersusun. Ada juga yang memaparkan alamat di halaman media sosial mereka.
“Atas faktor-faktor inilah masyarakat mudah terpedaya dan terjerat dengan tawaran harga yang tidak masuk akal,” tegasnya.
Jelas beliau lagi, scammer (penipu) tersebut adalah dalam kalangan orang biasa. Mereka kelihatan normal dan orang ramai tidak sepatutnya terpedaya dengan penampilan seseorang. Wajah yang kelihatan baik dan cantik tidak bermakna mereka jujur.
Malah, kata beliau, ada juga kemungkinan penipu itu terdiri daripada kenalan atau jiran kita sendiri.
“Perkataan scam ini juga sudah menjadi terma yang biasa digunakan dalam kehidupan seharian. Bila kawan janji nak datang waktu sekian-sekian tetapi akhirnya datang lewat, pun kita dah kata ‘oh, kau scam aku’.
“Padahal, maksud perkataan scam ini berat sebenarnya. Jadi, tidak semua orang ambil serius dengan scam ini,” ujarnya.
Pesan beliau, jangan terlalu menikmati keindahan sesuatu teknologi itu tanpa mengambil tahu tentang kesan buruknya juga. – RELEVAN