SIAPA yang pernah menonton Kampung Boy ketika zaman kanak-kanak dahulu?
Bagi generasi yang membesar di Malaysia pada zaman 70-an dan 80-an, kartun Kampung Boy, lukisan Datuk Lat, ikon kartunis Malaysia pasti tidak lekang daripada ingatan.
Sejak mula diterbitkan pada 1979, Kampung Boy telah menjadi simbol budaya yang memperkenalkan kehidupan masyarakat desa Malaysia kepada dunia dengan cara yang ringkas, bermakna dan diselitkan bersama lawak jenaka.
Walaupun sudah lebih 40 tahun berlalu, nukilan anak Perak itu terus bertahan dan masih relevan hingga kini. Tetapi, apakah yang membuatkan Kampung Boy begitu istimewa dan masih mekar di hati peminatnya?
Kampung Boy: Karya yang tidak akan usang
Kampung Boy adalah karya paling sinonim dengan nama Lat, menggambarkan kehidupan seorang kanak-kanak yang dibesarkan di sebuah kampung tradisional.
Kartun itu menceritakan kisah seorang budak lelaki bernama Lat yang membesar di sebuah kampung di Malaysia.
Dengan pendekatan yang jujur dan penuh jenaka, Kampung Boy memperkenal cara hidup masyarakat desa yang sederhana tetapi kaya dengan nilai moral dan budaya Malaysia kepada dunia.
Setiap garisan lukisan dan dialog ringkas dalam Kampung Boy menyampaikan pesanan yang mendalam tentang kehidupan masyarakat, kekeluargaan dan nilai-nilai budaya. Karya-karya beliau bukan sekadar sebuah cerita tetapi sebuah penghargaan kepada kehidupan tradisional yang sering kali dipandang rendah oleh sesetengah pihak.
Lat membawa pembaca dan penonton melalui pelbagai cabaran yang dihadapi masyarakat kampung dengan cara yang menghiburkan namun sarat dengan isu-isu kemanusiaan yang mendalam.
Selain itu, apa yang membuatkan Kampung Boy begitu unik adalah kemampuannya mengolah cerita ini dengan kelucuan yang bersahaja. Pembaca dari luar Malaysia turut dapat merasai kehangatan kehidupan desa yang dibungkus dengan jenaka yang sederhana.
Kerjaya sebagai pelukis
Dalam temu bual secara eksklusif, Lat menceritakan bagaimana beliau mula melukis untuk pelbagai tujuan – bukan hanya dalam Malaysia tetapi juga meluaskan sayap ke luar negara.
Bermula pada umur kanak-kanak, beliau sudah menunjukkan minat yang mendalam terhadap seni lukis di mana setiap inci kehidupannya telah dipenuhi dengan kertas dan pensil.
“Saya dah melukis sejak daripada sekolah lagi, (melukis) memang sudah jadi darah daging saya.
“Allahyarham ayah saya juga pandai melukis. Dia juga inspirasi terbesar dalam hidup yang mendorong untuk saya menjadi pelukis,” katanya kepada Utusan Malaysia.
Lukisan-lukisan awal beliau banyak dipengaruhi oleh kehidupan di kampung yang menjadi sumber ilham utama dalam karyanya.
Pada awal kerjayanya, Lat mendapat peluang untuk bekerja dengan pelbagai akhbar tempatan. Memasuki peringkat sekolah menengah, beliau sudah mula menghasilkan karya yang diterbitkan dalam akhbar-akhbar utama.
Melalui penulisan dan lukisan yang penuh jenaka dan makna, Lat menarik perhatian ramai termasuk editor-editor di akhbar besar seperti Berita Harian. Oleh kerana bakatnya yang luar biasa, beliau bukan sahaja dikenali dalam kalangan pembaca tempatan tetapi juga di luar negara.
Bakatnya semakin berkembang dan pada era 1970-an, Lat mula melangkah lebih jauh dengan menghasilkan karya dalam bahasa Inggeris. Menyedari potensi pasaran antarabangsa, Lat memilih untuk menerbitkan karya dalam Asia Magazine yang diterbitkan di Hong Kong.
Di sinilah beliau mula dikenali di luar negara, memaparkan sisi kehidupan masyarakat Malaysia dengan gaya yang penuh warna dan jenaka. Karyanya di luar negara menjadi satu bentuk ekspresi yang mewakili budaya Malaysia di pentas global.
Sebagai seorang pelukis, Lat berpegang teguh pada prinsip bahawa seni kartun harus menggambarkan realiti kehidupan dengan cara yang ringan dan mudah difahami.
Menurut beliau, kartun bukan sekadar hiburan tetapi juga cara untuk menyampaikan mesej sosial yang relevan.
“Seni lukis bukan hanya menghiburkan tetapi juga untuk memberi mesej yang relevan dengan masyarakat. Saya tidak mahu menyakiti hati sesiapa, saya melukis untuk menyatukan, untuk memberi senyuman.
“Setiap lukisan saya mempunyai cerita yang ingin saya sampaikan. Saya mahu orang membaca dan senyum kerana itu adalah cara saya menyumbang kepada dunia,” jelasnya.
Dalam setiap karya, beliau sentiasa memastikan bahawa lukisan-lukisannya mencerminkan kehidupan masyarakat Malaysia dengan elemen budaya yang mendalam. Ia juga memberikan pandangan kritikal terhadap isu-isu sosial tanpa terlalu berat sebelah. – RELEVAN