KITA semua pernah mendengar tentang kisah pempengaruh atau pencipta kandungan menjana kekayaan dengan menghasilkan video di YouTube.
Ada yang mampu menjana ribuan ringgit sebulan lebih daripada orang yang bekerja di pejabat dari 9 pagi hingga 6 petang. Namun, ia tidak semudah yang disangkakan. Dalam persekitaran 300 jam kandungan dimuat naik setiap minit, agak sukar untuk mendapat perhatian penonton.
Antara YouTuber yang terkenal dan berjaya menjana pendapatan lumayan ialah Jimmy Donaldson atau lebih dikenali sebagai Mr. Beast.
Menurut laporan Forbes, Mr. Beast merupakan YouTuber yang mendapat keuntungan paling banyak dalam sejarah. Pada tahun 2021, dia menjana kira-kira AS$54 juta keuntungan kasar iaitu bersamaan RM248.2 juta.
Persoalannya, bagaimana dan dari sumber mana YouTuber menjana pendapatan?
- Keuntungan iklan di YouTube
Anda perasan kan setiap kali mahu memainkan mana-mana video di YouTube, akan ada sekurang-kurangnya dua iklan? Ia mungkin menjengkelkan bagi kita tapi itulah salah satu sumber pendapatan YouTuber.
Sekiranya anda menonton keseluruhan iklan atau klik iklan tersebut, beberapa jumlah wang akan dimasukkan ke dalam akaun YouTuber itu. Meskipun Google tidak mendedahkan jumlah wang yang diperoleh bagi setiap paparan iklan, tetapi anggaran nilai iklan berkisar antara AS$3 (RM14.02) hingga AS$10 (RM46.75) setiap 1,000 tontonan.
Jika anda menghasilkan video yang relevan dan terus mendapat tontonan, ia akan sentiasa menjadi sumber keuntungan buat minggu, bulan atau tahun-tahun akan datang.
- Pemasaran afiliasi
Oleh kerana hasil daripada iklan tidak selalunya lumayan, YouTuber mempunyai cara kreatif lain untuk menjana wang juga. Sesetengah daripada mereka akan bekerjasama dengan syarikat dan menyertakan pautan afiliasi kepada produk yang mereka bincangkan dalam video.
Setiap kali seseorang mengklik pautan itu dan membeli produk, YouTuber mendapat beberapa peratusan daripada keuntungan. Biasanya kira-kira lima hingga 20 peratus. Ini cara yang win-win kepada syarikat dan YouTuber itu untuk mendapat keuntungan.
- Derma
Derma kepada YouTuber mungkin tidak biasa berlaku dalam Malaysia. Tetapi YouTuber di luar negara menggunakan platform Patreon untuk menerima sumbangan, derma atau token daripada peminat sebagai tanda penghargaan.
Selain itu, ada juga yang menggunakan Patreon sebagai sistem pertukaran untuk memberi kandungan eksklusif atau hadiah lain kepada peminat.
Ini adalah cara baik bagi membantu YouTuber baharu. Tetapi, orang ramai kebiasaannya tidak sanggup mengeluarkan wang daripada poket peribadi semata-mata untuk menolong YouTuber menjadi lebih kaya.
- Merchandise
Bagi YouTuber yang sudah mempunyai peminat setia dan penjenamaan yang menonjol, mengeluarkan merchandise sendiri ialah cara alternatif bagi menjana pendapatan sampingan.
Ungkapan penarik (catchphrase), logo atau apa-apa yang merujuk kepada identiti YouTuber tersebut boleh dicetak pada barangan seperti beg, pakaian atau aksesori lain. Salah seorang YouTuber tempatan yang sudah mengeluarkan merchandise dan kedai sendiri ialah Fendy Mojo dengan jenamanya Hitam Premium.
- Penajaan
Syarikat dan entiti swasta boleh memilih untuk menaja individu yang mempunyai pengaruh yang kuat atau pengikut yang ramai. Syarikat akan membayar untuk mempromosikan jenama atau menyebut mereka sebagai penaja dalam video tertentu.
Penaja sudah tentu sudi melabur sejumlah wang yang besar untuk kolaborasi bersama YouTuber yang mempunyai pengikut yang ramai. Mereka anggap ini cara yang mudah untuk mengetengahkan lagi penjenamaan dan pasaran. – RELEVAN