KONTROVERSI melibatkan Global Ikhwan Services and Business Holdings Sdn. Bhd. (GISBH) mengangkat kembali kisah lama tentang pertubuhan al-Arqam.
Al-Arqam merupakan pertubuhan dakwah yang diketuai Ashaari Muhammad, ditubuhkan pada 1968 dengan nama Kumpulan Rumah Putih.
Pertubuhan itu diisytiharkan sesat oleh Jabatan Mufti Negeri Selangor pada 11 Ogos 1994. Ashaari ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kira-kira sebulan selepas itu, sebelum dibebaskan pada Oktober 2004.
Walaupun diisytihar sesat pada 1994, kontroversi al-Arqam bermula sejak dekad 1980-an. Al-Arqam yang bergerak sebagai yayasan pada dekad itu mula mendapat perhatian media perdana apabila Timbalan Ketuanya, Mokhtar Yaakob keluar daripada pertubuhan tersebut.
Antara akhbar yang banyak membuat liputan tentang al-Arqam pada dekad itu ialah Utusan Malaysia. Kebanyakan liputan dibuat pada 1986, iaitu tahun Mokhtar keluar al-Arqam.
Relevan meluangkan masa di Arkib Media Mulia untuk membaca sendiri laporan-laporan yang dibuat ketika itu. Berikut merupakan kontroversi-kontroversi melibatkan al-Arqam sepanjang 1986 yang ditemui.
Terpecah-belah
Pada 18 Jun 1986, Utusan Malaysia melaporkan perpecahan Yayasan Arqam selepas Timbalan Ketuanya, Mokhtar Yaakob didakwa keluar daripada pertubuhan tersebut.
Laporan tersebut menjadi berita utama muka hadapan dengan tajuk “Yayasan Arqam pecah belah”. Wartawan Utusan Malaysia, Zin Mahmud mendapat maklumat daripada sumber terdekat Mokhtar bahawa pendakwah tersebut keluar kerana tidak bersetuju dengan kepercayaan ketuanya, Ashaari Muhammad mengenai Imam Mahdi.
Terdahulu, pada 1979, tujuh orang tokoh kanan al-Arqam yang diketuai Akhbar Anang turut keluar atas sebab sama. Mereka kemudiannya lebih aktif dalam politik bersama parti PAS.
Namun, menurut sumber tersebut, perpecahan kali ini terjadi sepenuhnya kerana akidah, bukan politik.
Ashaari ketika itu baru pulang dari lawatan ke Maghribi. Sebaik pulang, dia dikatakan memaksa semua ahli al-Arqam untuk mengamalkan tarekat Muhammadiyah As-Suhaimiah.
Mokhtar yang tidak mengamalkan tarekat tersebut tidak bersetuju dan seterusnya bertindak keluar bersama beberapa pengikutnya.
Sumber tersebut memberitahu, Ibu Pejabat al-Arqam di Sungai Penchala, Kuala Lumpur juga telah dipindahkan ke Kampung Sempadan, Pahang akibat perpecahan itu.
Laporan tentang al-Arqam diteruskan di muka hadapan Utusan Malaysia pada 19 Jun 1986. Kali ini, Zin melawat perkampungan pertubuhan tersebut di Sungai Penchala dan menemu bual penduduk serta bekas ahlinya.
Hasil tinjauan mendapati, banyak bangunan dirosakkan, dipercayai oleh pengikut Ashaari yang tak mahu kemudahan di situ digunakan pengikut Mokhtar. Perkampungan yang sebelum itu lengkap dengan kemudahan asas menjadi terbiar apabila pengikut Ashaari mula berpindah sejak Januari tahun itu.
Menanti Mahdi palsu
Kontroversi utama al-Arqam pada dekad 1980-an ialah tarekat yang diamalkan Ashaari, iaitu Aurad Muhammadiyah atau Muhammadiyah As-Suhaimiah. Pengamal tarekat itu percaya bahawa pengasasnya, Sheikh Muhammad As-Suhaimi merupakan Imam Mahdi yang akan menyelamatkan umat Islam pada akhir zaman.
Malah, mereka juga percaya bahawa Sheikh Muhammad tidak mati pada 1925 di Klang, Selangor sebaliknya dia dighaibkan sebelum dimunculkan semula pada akhir zaman kelak.
Laporan Utusan Malaysia pada 26 Jun 1986 memetik bekas ahli al-Arqam, Satar Taha yang keluar daripada pertubuhan tersebut pada 1979. Katanya, pengamal tarekat Muhammadiyah percaya bahawa Sheikh Muhammad masih hidup dan menjadi penghulu segala wali Allah di hutan Alas Kotongo, Jawa Tengah.
Kepercayaan tersebut menjadi asas percanggahan tarekat Muhammadiyah dengan ajaran Islam, menurut Mufti Perak ketika itu, Harussani Zakaria. Utusan Malaysia memetik pandangannya dalam laporan muka hadapan pada 20 Jun 1986.
Perincian yang lebih jelas tentang tarekat tersebut ada dalam laporan muka hadapan pada 26 Jun 1986.
Utusan Malaysia menemu bual seorang pegawai tinggi kerajaan yang tidak mahu identitinya didedahkan. Menurut pegawai tersebut, lafaz syahadah yang diamalkan pengikut Ashaari lebih panjang daripada biasa.
Katanya, lafaz syahadah tersebut akan ditambah kalimah Abu Bakar As-Siddiq, Umarul Faruk, Usmannubar Rahim, Ali Adududdin, Muhamad Al-Mahdi Khulafa’ Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasalam.
Malah, bacaan syahadah itu juga perlu disusuli dengan salam kepada “empunya wirid” dengan berkata: “Assalamualaikum Ya Saidina Assheikh Assuhaimi”.
Antara dakwaan lain yang didedahkan pegawai tersebut ialah pemimpin tertentu al-Arqam mempunyai kuasa batin untuk mempengaruhi pengikutnya dan setiap ahli perlu berbaiah.
Taat setia ahli
Ahli al-Arqam juga dikatakan mempunyai pegangan “aku dengar dan aku ikut”, yang bermakna mereka akan mengikut arahan pemimpin tanpa banyak soal.
Pada 18 Julai 1986, Utusan Malaysia memetik temu bual New Straits Times dengan bekas tokoh kanan al-Arqam yang keluar pertubuhan itu pada 1979, Akhbar Anang.
Akhbar ketika itu mendakwa Ashaari dan pemimpin tertinggi al-Arqam memesongkan kefahaman tentang fardu kifayah untuk memberikan upah murah kepada pekerjanya.
Katanya, Ashaari memberitahu pengikutnya bahawa kerja menghasilkan kicap dan tauhu ialah fardu kifayah.
“Ahli-ahli al-Arqam sanggup bekerja dengan gaji yang rendah kerana mempercayai kegiatan seumpama itu adalah satu jihad dan siapa yang melakukannya ialah mujahid yang akan mendapat ganjaran di akhirat.
“Ini ialah pandangan yang salah mengenai fardu kifayah. Apa yang jelas, kegiatan seumpama itu merupakan satu jenis penindasan,” kata Akhbar. – RELEVAN