DALAM pembentangan Rancangan Malaysia ke-13 (RMK13), Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, RM67 bilion akan diperuntukkan bagi sektor pendidikan.
Antaranya, untuk membina sekolah baharu, membaiki dan menaik taraf bangunan sekolah termasuk KEMAS serta fasiliti dan kemudahan institusi pendidikan tinggi awam.
“Untuk rekod, sehingga 2025, kerajaan telah menaik taraf 1,200 sekolah daif di seluruh negara.
“Pembinaan sekolah juga akan dijadikan syarat Kebenaran Merancang bagi projek perumahan berskala besar yang baharu. Manakala pembinaan sekolah vertikal akan diperluas bagi menangani isu kepadatan pelajar dan ketiadaan tapak sekolah yang bersesuaian,” katanya.
Tambahnya, kadar enrolmen murid prasekolah dan menengah mencapai 98 peratus iaitu melebihi kadar enrolmen sejagat.
Selain itu, Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang menjadi penanda aras utama pada peringkat kebangsaan akan terus diguna pakai untuk menilai keberkesanan dasar, kurikulum dan pendekatan pedagogi sistem pendidikan.
Kualiti pendidikan negara akan ditingkatkan agar berada separas purata antarabangsa berdasarkan penilaian Program Penilaian Pelajar Antarabangsa (PISA) dan Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) bagi memastikan sistem pendidikan kekal berdaya saing dan relevan.
Bagi meningkatkan keberhasilan pendidikan, berikut merupakan antara usaha-usaha lain yang akan dilaksanakan oleh kerajaan.
- Mewajibkan pendidikan prasekolah bermula pada umur lima tahun.
- Melaksanakan kajian semula ke atas waktu persekolahan optimum, menilai keberkesanan sekolah khusus, dan menambah baik model pendidikan bagi murid pintar cerdas dan berbakat.
- Bahasa Inggeris dijadikan sebagai sebahagian daripada bahasa pembelajaran dan perhubungan. Manakala pembelajaran bahasa tambahan akan diperluas.
- Sistem pendidikan negara akan diperkemas agar lebih bersepadu, berkesan dan responsif kepada cabaran masa depan.
- Pendidikan prasekolah hingga menengah diletakkan sepenuhnya di bawah tanggungjawab Kementerian Pendidikan Malaysia.
- Pendidikan prauniversiti dan pengajian tinggi diselaras oleh Kementerian Pendidikan Tinggi dengan matlamat memperjelas bidang kuasa dan meningkatkan kecekapan dasar serta pelaksanaan.
- Majlis Pendidikan Negara ditubuhkan untuk menyelaras, memantau serta merangka tindakan intervensi yang bersesuaian bagi memastikan sistem pendidikan negara sentiasa terkedepan dan bertaraf dunia.
- Kerajaan juga akan melaksanakan projek rintis pemberian autonomi kepada universiti awam yang terpilih bagi memperkukuh tadbir urus institusi pengajian tinggi.
- Pengantarabangsaan institusi pendidikan tinggi awam juga akan diperkukuh bagi meningkatkan daya saing institusi di peringkat global.
- Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) turut dilaksanakan dengan pembaharuan yang selari kehendak semasa. Identiti nasional akan diperkuat, bukan dengan paksaan tetapi melalui kefahaman dan semangat kebersamaan.
Malaysia jadi negara AI menjelang 2030
Dana Padanan dan Dana Produksi Bersama akan dilaksanakan bagi menggalakkan pelaburan bersama antara kerajaan dan sektor swasta dalam penghasilan kandungan bertaraf global.
Animasi Mechamato, Upin Ipin misalnya, telah menjadi bualan di arena antarabangsa. Permainan digital Giga Bash yang dibangunkan oleh anak tempatan juga memenangi anugerah Best in Play Winner di Game Developers Conference.
Bagi memanfaat potensi industri ini, pembangunan bakat akan diperkukuh menerusi program industry bridging, peluasan inisiatif Train the Trainer serta pelaksanaan Junior Animator Apprenticeship.
Kerjasama erat antara institusi Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET) dan industri akan menjadi pemangkin kepada perkongsian pengetahuan teknologi dan peningkatan kemahiran seperti yang dilaksanakan oleh Kementerian Pelajaran Tinggi.
Penekanan turut diberikan kepada pengukuhan pendidikan STEM dan literasi digital, termasuk pengenalan asas AI, bagi melahirkan generasi yang bersedia memenuhi permintaan pasaran kerja masa depan yang bernilai tinggi.
Menggalakkan belia menyertai TVET
Penawaran program TVET juga akan distrategikan semula, dengan penekanan kepada sektor HGHV dan berasaskan teknologi termaju, sejajar dengan keperluan pasaran buruh bagi menyokong keperluan industri seperti di Johor-Singapore Special Economic Zone (JS-SEZ), Kerian Integrated Green Industrial Park (KIGIP) dan Kulim Hi-tech Park (KHTP).
Bagi menggalakkan penyertaan belia, kerajaan akan memperkenal Skim Pembiayaan Perkasa TVET Madani dan Dana Latihan TVET. Selain itu, penawaran program TVET turut diperluas kepada pelajar tahfiz bagi melahirkan huffaz teknokrat yang mempunyai nilai tambah kepakaran teknikal.
Pendidikan untuk Orang Asli
Bagi menambah baik perlindungan hak dan darjat komuniti Orang Asli pula, Akta Orang Asli 1954 [Akta 134] akan disemak semula. Melaluinya, perihal pemilikan tanah, pendidikan dan infrastruktur kepada komuniti ini akan ditambah baik sebagai ikhtiar meningkatkan sosioekonomi Orang Asli.
Semakan dasar akan dibuat bagi membolehkan Orang Asli mendapat manfaat yang setara dan saksama dengan semua.
Akses pendidikan kepada Orang Asli turut menjadi keutamaan kerajaan. Selain pemberian terus bantuan persekolahan kepada ibu bapa murid Orang Asli, sekolah berasaskan komuniti atau community-based school juga akan diperluas.
Pendidikan untuk Orang Kurang Upaya (OKU)
Kerajaan juga cakna kepada keperluan pendidikan untuk golongan orang kurang upaya (OKU). Sehingga Jun 2025, hampir 171,000 OKU kanak-kanak direkodkan mempunyai masalah dalam pembelajaran, termasuk kanak-kanak autisme.
Oleh itu, dalam RMK13, inisiatif akan diteruskan untuk memperluas fasiliti dan kapasiti pendidikan khas kepada golongan rentan ini di seluruh negara. Ini termasuklah membina fasiliti pendidikan kepada kanak-kanak autisme di setiap ibu negeri. – RELEVAN