SEBANYAK 90 peratus (%) rakyat Malaysia berisiko kehilangan data dengan menggunakan teknologi untuk menyokong kesihatan mental mereka.
Satu pertiga daripada mereka melakukannya dengan menggunakan aplikasi kesihatan mental.
Sembilan daripada 10 menggunakan aplikasi kesihatan mental percuma yang tidak terjamin untuk menyimpan maklumat paling sensitif seperti perasaan, pemikiran, dan tabiat mereka.
Syarikat keselamatan siber NordVPN menjalankan kajian terhadap hampir 13,000 individu dari 13 negara untuk menentukan bagaimana individu menggunakan teknologi untuk menyokong kesihatan mental mereka.
Mereka mendapati bahawa 90% rakyat Malaysia menggunakan teknologi untuk menyokong kesihatan emosi mereka.
Satu pertiga (31%) individu di Malaysia melakukannya dengan menggunakan telefon pintar mereka untuk bersenam (36%), mengesan corak tidur (32%) atau jumlah air yang diminum (32%).
Walau bagaimanapun, penyelidikan juga menunjukkan bahawa lapan daripada 10 rakyat Malaysia menggunakan aplikasi kesihatan mental percuma.
Menurut pakar keselamatan siber di NordVPN, Adrianus Warmenhoven, pengguna ini tidak menyedari isu privasi dalam aplikasi tersebut dan mempertaruhkan maklumat sensitif mereka dilihat oleh orang asing.
“Kajian kami menunjukkan lebih separuh pengguna aplikasi kesihatan Malaysia menyediakan maklumat kesihatan kepada aplikasi seperti tekanan darah, tabiat makan, berat badan dan keadaan perubatan.
“Ini juga termasuk data kesihatan mental seperti perasaan, tabiat dan pemikiran.
“Menyimpan maklumat sensitif ini dalam aplikasi percuma yang kurang terjamin meletakkan mereka dalam risiko,” katanya.
Satu laporan baru-baru ini mendapati bahawa 90% aplikasi kesihatan mental tidak memenuhi piawaian privasi minimum.
Tambahan pula, Suruhanjaya Perdagangan Persekutuan Amerika Syarikat telah mengenakan denda sebanyak AS$7.8 juta (RM36.51 juta) kepada platform kesihatan digital BetterHelp pada musim bunga ini.
Penciptanya tertangkap berkongsi data peribadi pengguna dengan pihak ketiga seperti syarikat pemasaran dan syarikat insurans.
“Isu terbesar yang kami lihat ialah hanya sebahagian kelima responden kajian di Malaysia yang mengambil berat tentang dasar penyulitan semasa memilih aplikasi kesihatan mental.
“Ini bermakna, kebanyakan pengguna tidak tahu di mana data mereka mungkin berakhir atau bagaimana ia boleh digunakan terhadap mereka,” ujar Warmenhoven.
Rakyat Malaysia banyak menggunakan teknologi untuk menjaga kesejahteraan emosi
Kaji selidik menunjukkan bahawa 96% rakyat Malaysia menggunakan teknologi untuk bersantai dan 90% menggunakan peranti mereka sebagai alat kesihatan mental.
Tujuh daripada 10 rakyat Malaysia mendengarkan muzik yang menenangkan setiap hari manakala empat daripada 10 berkomunikasi dengan rakan dan keluarga melalui aplikasi pesanan untuk sokongan emosi.
Tambahan pula, sepertiga daripada responden mengakui menggunakan aplikasi telefon pintar untuk meningkatkan kesejahteraan emosi.
Aktiviti yang paling banyak dijejaki di Malaysia adalah bersenam (36%), tidur (32%), dan minum air (32%).
Kajian ini mengenal pasti beberapa aplikasi kesihatan mental dan fizikal yang popular di Malaysia, termasuk MySejahtera (50.4%), Home Workout (26.4%), Blood Pressure (16.9%), Huawei Health (13.9%) dan Blood Pressure App (12.7%).
Rakyat Malaysia mengutamakan harga yang rendah
Walaupun kebimbangan berkaitan privasi data semakin meningkat, kajian menunjukkan bahawa 79% rakyat Malaysia masih memilih aplikasi kesihatan mental percuma berbanding alternatif yang berbayar.
Aplikasi percuma sering melibatkan pengguna bertukar data peribadi sensitif untuk perkhidmatan aplikasi tersebut.
Apabila maklumat ini dijual kepada pengiklan dan broker data merangkumi topik seperti kesuburan, penyakit mental dan orientasi seksual, ia menjadi sangat membimbangkan.
“Maklumat seperti ini boleh digunakan untuk mencipta profil pengguna yang terperinci yang mengandungi maklumat sensitif.
“Ia mungkin boleh digunakan untuk mendiskriminasi seseorang atau mengecualikan mereka seperti dengan menolak insurans atau peluang pekerjaan berdasarkan kesihatan fizikal atau mental mereka,” tambah Warmenhoven.
Kajian ini menunjukkan bahawa masyarakat di Malaysia berbeza daripada kebanyakan negara lain, mereka menyukai harga yang rendah dan menjaga keselamatan data.
Apabila memilih aplikasi kesihatan, rakyat Malaysia memberikan keutamaan kepada kemudahan penggunaan dan ketersediaan pelan percuma, tetapi mereka juga amat mengambil berat tentang dasar privasi.
Namun, ciri keselamatan seperti pengesahan multi faktor (MFA), pembangun aplikasi, dan penyulitan dianggap kurang penting.
Kekal selamat ketika menggunakan aplikasi kesihatan mental
Kesihatan mental adalah penting, begitu juga privasi dan keselamatan data pengguna.
Warmenhoven berkongsi beberapa tip mudah kepada pengguna aplikasi untuk menyokong kesihatan emosi mereka seperti berikut:
- Gunakan alamat e-mel sementara semasa mendaftar. Perkhidmatan tersebut tidak akan dapat menggunakan alamat e-mel anda untuk mengaitkan identiti anda dengan profil media sosial dan perkhidmatan lain.
- Sentiasa ubah tetapan privasi aplikasi untuk privasi maksimum. Pilih untuk tidak menyertai semua proses pengumpulan data.
- Pilih aplikasi kesihatan mental dengan teliti. Selepas membuat penyelidikan tentang maklumat apa yang dikumpulkan oleh aplikasi tersebut dan pendekatan mereka terhadap privasi. Sentiasa baca terma dan syarat sebelum menggunakan alat-alat penjagaan diri ini.
- Gunakan aplikasi yang anda beli dari kedai atau laman web rasmi.
- Elakkan daripada menggunakan aplikasi percuma dari sumber yang tidak jelas. Kebanyakan jenis aplikasi seperti ini menjual data kepada pihak ketiga, mengalirkan anda dengan iklan atau sebaliknya boleh menggugat privasi anda.
- Berikan hanya maklumat minimum yang diperlukan oleh aplikasi. Pastikan bahawa apa-apa yang anda berikan adalah penting untuk aplikasi berfungsi.
Tinjauan penuh boleh didapati di sini: https://nordvpn.com/research-lab/mental-health-study/
– RELEVAN