BAGI calon SPM 2022 yang berasa kurang berpuas hati dengan keputusan diterima, jangan terus kecewa.
Anda masih berpeluang untuk memohon semakan semula keputusan. Namun begitu, perlu diingatkan bahawa kemungkinan hasil semakan akan menyebabkan risiko markah anda lebih rendah dari sebelumnya atau masih sama.
Permohonan pula hendaklah dibuat dalam masa 30 hari bermula daripada tarikh keputusan diumumkan iaitu 8 Jun 2023 hingga 7 Julai 2023.
Berikut ialah panduan untuk memohon semakan semula keputusan SPM.
- Dapatkan borang semak semula/kes T
Untuk menghantar permohonan, langkah pertama yang perlu dilakukan adalah mendapatkan borang semak semula/kes T. Borang tersebut boleh didapati di sekolah, Sektor Unit Penilaian dan Peperiksaan, Jabatan Pelajaran Negeri dan kaunter Semak Semula Lembaga Peperiksaan Putrajaya.
Anda juga boleh melayari laman web Lembaga Peperiksaan Malaysia (LP) atau aplikasi rasmi eLembaga Peperiksaan (pengguna Android sahaja) untuk memfailkan permohonan secara dalam talian. Selain itu, anda boleh muat turun borang LP/Am 65 Pin 1/2020 di pautan yang tertera.
Pastikan setiap maklumat yang diperlukan diisi dengan lengkap dan tepat bagi mengelakkan permohonan ditolak.
- Sediakan dokumen-dokumen penting
Setiap permohonan Semak Semula Keputusan SPM hendaklah disertakan bersama:
- Dua sampul surat berukuran 11cm x 22cm bernama dan beralamat sendiri dan dilekatkan setem RM1.30. Tulis SEMAK SEMULA SPM di bahagian atas sebelah kiri sampul surat.
- Sertakan satu salinan keratan keputusan peperiksaan SPM dan sijil/pernyataan pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah yang telah disahkan oleh Pengetua Sekolah atau Pegawai Kerajaan Kumpulan A.
Untuk kes T (tidak hadir), pemohon perlu menyertakan sekali markah peperiksaan percubaan.
- Penghantaran borang permohonan
Borang yang telah lengkap diisi hendaklah dialamatkan kepada:
Pengarah Peperiksaan
Lembaga Peperiksaan
Kementerian Pendidikan Malaysia
Aras 8, Blok E11
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62604 PUTRAJAYA.
(U.P.: Unit Menengah Atas)
Sekiranya borang permohonan didapati tidak lengkap atau maklumat yang diisi tidak tepat, ia akan dibatalkan dan dipulangkan semula kepada anda.
- Pembayaran
Kadar bayaran proses penyemakan semula keputusan peperiksaan adalah sebanyak RM100 bagi setiap mata pelajaran. Sekiranya pemohon mahu menyemak semula keputusan untuk dua subjek, maka jumlah yang perlu dibayar ialah RM200.
Sekiranya permohonan dihantar melalui kaedah pos, pembayaran hendaklah menggunakan Wang Pos/Kiriman Wang/Bank Draf yang ditulis atas nama AKAUNTAN NEGARA MALAYSIA.
Pastikan Wang Pos/Kiriman Wang/Bank Draf dicantum menggunakan dawai kokot pada borang permohonan bagi memastikan ia tidak tercicir.
Jika borang permohonan dihantar melalui Kaunter Lembaga Peperiksaan, anda boleh menggunakan kaedah yang sama seperti di atas atau secara wang tunai. Penggunaan cek persendirian adalah tidak dibenarkan dalam mana-mana situasi permohonan.
Kebiasaannya, keputusan permohonan akan dimaklumkan oleh LP melalui surat rasmi dalam tempoh dua bulan dari tarikh tutup permohonan. Pastikan anda terus peka dengan pengumuman daripada LP.
Menurut LP, apa sahaja keputusan semak semula adalah muktamad. Justeru, sebarang rayuan yang difailkan akan tidak dilayan. – RELEVAN