MARIA MONTESSORI merupakan seorang pakar perubatan dan pendidik yang berasal dari Ancona, Itali. Beliau dilahirkan pada 31 Ogos 1870.
Ayahnya, Alessandro, ialah akauntan yang berkhidmat untuk kerajaan manakala ibunya, Renilde Stoppani, merupakan wanita berpendidikan yang rajin membaca.
Keluarga tersebut berpindah ke Rom pada 1875. Di kota tersebutlah, Montessori mendapat pendidikan awal.
Sejak kecil, Montessori merupakan seorang yang bijak dan bercita-cita tinggi. Pada usia 13 tahun, beliau belajar di sekolah teknikal – satu perkara yang jarang dilakukan oleh wanita ketika itu – bagi mempersiapkan diri menjadi jurutera.
Bagaimanapun, selepas tamat sekolah menengah, Montessori berasa dirinya mampu mengejar cita-cita yang lebih besar.
Dengan sokongan Pope Leo XIII, Montessori berjaya memasuki Universiti Rom, sekali gus menjadi antara wanita terawal yang berjaya menyambung pelajaran dalam bidang kedoktoran di Itali.
Pada 1897, Montessori menyertai program sukarelawan yang melibatkan kanak-kanak dengan masalah pembelajaran. Beliau mengembara sekitar Rom untuk melawat hospital gila yang menempatkan kanak-kanak dengan penyakit mental.
Dalam satu lawatannya, Montessori pernah bercakap dengan seorang penjaga yang mengakui berasa geli melihat seorang kanak-kanak makan serdak roti yang terjatuh ke atas lantai.
Pada waktu itulah, Montessori tersedar bahawa kanak-kanak tersebut hidup dalam keadaan serba daif. Malah, kurangnya rangsangan sensori membuatkan keadaan kanak-kanak tersebut menjadi semakin teruk.
Montessori berpendapat, kekurangan sokongan bagi kanak-kanak yang mengalami masalah mental merupakan punca kanak-kanak tersebut dianggap ‘nakal’.
Pada waktu itu, pendapat Montessori dianggap sebagai satu perkara yang sangat kontroversi.
Tahun berikutnya, beliau meminta bantuan Kongres Pedagogi Kebangsaan di Turin bagi menyediakan latihan khas untuk guru-guru yang mengajar kanak-kanak berkeperluan khas.
Idea beliau inilah yang kemudiannya dikenali sebagai kaedah Montessori.
Artikel berkaitan: 7 aktiviti deria untuk kanak-kanak autisme, mudah dan seronok
Kanak-kanak mampu belajar sendiri
Pada 1907, Montessori membuka prasekolah dengan nama Casa dei Bambini untuk kanak-kanak biasa berusia tiga hingga enam tahun.
Montessori menggabungkan pelbagai aktiviti yang mampu menarik minat kanak-kanak dalam kurikulum pembelajarannya. Namun, beliau mengekalkan aktiviti yang memberi impak sahaja di sekolah tersebut.
Di Casa dei Bambini, beliau menyedari kanak-kanak yang ditempatkan dalam persekitaran yang diminati mampu belajar sendiri.
Murid prasekolahnya menunjukkan kemajuan yang memberangsangkan. Kanak-kanak di sana sudah mula pandai menulis dan membaca sejak berusia lima tahun.
Pada 1908, sudah ada lima cawangan Casa dei Bambini di Itali – empat di Rom dan satu di Milan.
Buku beliau, The Montessori Method yang diterbitkan pada 1912 laris dijual dan kemudiannya diterjemah ke dalam 20 bahasa.
Montessori berkata: “Saya tidak mencipta kaedah pembelajaran baharu, saya cuma memberi kanak-kanak ini peluang untuk hidup”.
Bagaimanapun, penaklukan Nazi pada 1933 telah menyebabkan semua sekolah Montessori di Itali ditutup. Beliau terpaksa melarikan diri ke England dan kemudiannya Belanda.
Kemudian, Montessori menjadi tahanan rumah selama tujuh tahun apabila dia dan suaminya ditahan di India di bawah pemerintahan kerajaan British.
Pada 1949, 1950 dan 1951, Montessori dicalonkan untuk Anugerah Nobel Keamanan. Beliau meninggal dunia pada 6 Mei 1952 pada usia 81 tahun.
Artikel berkaitan: Belanjawan 2025: PLKN, kanak-kanak autistik dan pembangunan AI
Hormati kanak-kanak
Salah satu prinsip yang ditekankan dalam kaedah Montessori ialah rasa hormat terhadap kanak-kanak. Menurut Montessori, rasa hormat tersebut memberi mereka kebebasan untuk meneroka.
Malah, guru yang mengamalkan kaedah Montessori digalakkan untuk lebih banyak memerhati dan mendengar. Kanak-kanak yang tidak diganggu ketika belajar berupaya membuat keputusan sendiri dan lebih fokus.
Kaedah Montessori adalah unik untuk setiap kanak-kanak. Ia mengikut tahap tumbesaran, minat dan keperluan mereka. Malah, perabot di sekolah Montessori juga bersaiz kecil – sesuai dengan kanak-kanak.
Menurut Montessori, kanak-kanak umpama span. Mereka boleh belajar bahasa asing seawal usia tiga tahun. Pada waktu itu, minda kanak-kanak sangat sensitif terhadap penggunaan bahasa baharu.
Dalam pada itu, kaedah Montessori juga tidak menggalakkan kanak-kanak belajar demi ganjaran.
Tidak ada pemberian bintang atau hadiah jika mereka berjaya melakukan sesuatu perkara. Dengan cara itu, mereka akan mendapat kepuasan ketika belajar sendiri.
Montessori berkata, enam tahun pertama sangat penting. Itulah waktu terbaik bagi kanak-kanak menguasai kemahiran motor dan belajar bahasa. Mereka juga mula faham mengenai diri sendiri dan dunia sekeliling.
Kaedah Montessori kini diiktiraf di seluruh dunia sebagai satu pendekatan yang menyeluruh dan berkesan dalam pendidikan awal kanak-kanak.
Warisan Maria Montessori terus hidup dan terus memberi inspirasi kepada pendidik dan ibu bapa dalam usaha membentuk generasi masa depan yang lebih berdikari dan kreatif. – RELEVAN