KETIKA anda menatal media sosial seperti di Twitter, Instagram dan TikTok, pasti anda terlihat hantaran daripada influencer atau pempengaruh sama ada mempromosikan sesuatu barangan atau sekadar membuat perkongsian biasa.
Saban tahun berlalu seiring dengan perkembangan media sosial, ramai yang mahu menjadi pempengaruh.
Meskipun dahulu definisi pempengaruh itu kurang jelas, kini ia mempunyai maksud yang lebih terperinci dan turut dibahagikan kepada empat kategori. Ia merupakan mega-influencer, macro-influencer, micro-influencer dan nano-influencer.
Mungkin anda merasakan perbezaan keempat-empat kategori ini hanyalah jumlah pengikut mereka. Sebenarnya, perbezaannya jauh lebih luas.
Terdapat tiga indikator untuk mula dikenali di media sosial dan menjadi pempengaruh, iaitu:
- Jenis audiens
Setiap pempengaruh perlu tahu mereka mahu menarik minat dan pengikut daripada jenis audiens tertentu. Sebagai contoh fesyen, solekan, dekorasi rumah atau pencinta kopi.
- Jenis kandungan yang dimuat naik
Selepas mengetahui jenis audiens yang mereka sasarkan, kandungan yang dimuat naik perlu bersesuaian. Sekiranya menyasarkan audiens meminati kandungan fesyen, pempengaruh perlu memuat naik kandungan idea fesyen atau perkongsian cara menggayakan sesetengah baju.
- Cara mereka dikenali khalayak ramai
Cara mereka mula dikenali orang ramai terpulang kepada jenis audiens dan jenis kandungan yang dimuat naik. Sekiranya apa yang mereka kongsikan mendapat tontonan yang banyak, mereka akan lebih terkenal dan jumlah pengikut juga akan bertambah.
Ketiga-tiga indikator ini juga, antara lain, menentukan kategori pempengaruh selain daripada jumlah pengikut.
Jika anda ingin menceburi bidang pemasaran pengaruh yang semakin berkembang, penting untuk anda tahu setiap maksud kategori pempengaruh ini.
Mega-influencer
Pempengaruh mega ialah kategori pengaruh media sosial yang paling tinggi, dengan pengikut lebih daripada satu juta orang. Sesetengah pempengaruh mega dipanggil pempengaruh selebriti.
Ketua pemasaran dan inovasi di Silverstein Properties’ Inspire, Gil Eyal berkata pempengaruh mega selalunya lebih kepada terkenal berbanding berpengaruh.
“Mereka selalunya mempunyai audiens yang pelbagai dengan topik minat yang berbeza.
“Mereka tidak mempunyai interaksi yang rapat dan kerap dengan pengikut-pengikut. Meskipun ada antara mereka tidak mempunyai apa-apa kepakaran tetapi apa yang mereka muat naik dalam media sosial mempunyai kesan yang besar,” jelas Eyal.
Pempengaruh mega juga dibayar sangat-sangat mahal. Antara pempengaruh mega yang terkenal ialah Kylie Jenner. Dia dibayar AS$1 juta (RM4.6 juta) untuk setiap hantaran media sosial yang ditaja.
Macro-influencer
Kedudukan pempengaruh makro satu anak tangga di bawah daripada pempengaruh mega. Kiraan pengikut pempengaruh makro adalah antara 100,000 hingga satu juta pengikut.
“Tidak seperti kebanyakan pengaruh besar, pempengaruh makro biasanya mula dikenali melalui hantaran mereka dalam media sosial, sama ada melalui vlogging atau dengan menghasilkan kandungan lucu atau memberi inspirasi,” kata pengasas PearlLemon, Deepak Shukla.
Di Malaysia, pempengaruh makro yang terkenal menerusi kandungan seperti vlogging ialah Aisyah Razip atau lebih dikenali sebagai Cupcake Aisyah dengan jumlah pengikut seramai 489,000 di Instagram.
Khairul Aming pula dikenali kerana kandungannya yang memberi inspirasi dari sudut perniagaannya. Dia mempunyai pengikut seramai 3.7 juta di Instagram.
Micro-influencer
Pempengaruh mikro ialah seseorang yang mempunyai antara 1,000 hingga 100,000 pengikut. Pempengaruh mikro memfokuskan pada bidang tertentu dan secara amnya dianggap sebagai pakar atau mempunyai pengetahuan luas dalam bidang tertentu.
“Pempengaruh mikro mempunyai hubungan yang lebih kuat daripada pengaruh biasa. Ia sering didorong oleh persepsi mereka sebagai pakar atau pengetahuan yang tinggi dalam bidang tersebut.
“Pengaruh mikro, berbanding selebriti atau pengaruh biasa, selalunya mempunyai audiens yang mempunyai minat yang sama,” kata Gyal.
Di Malaysia, contoh pempengaruh mikro ialah Aidil Iman dengan nama pengguna di Twitter sebagai @climateaidil. Dia mula jadi pempengaruh disebabkan ciapannya yang ilmiah berkaitan kepentingan dan kesedaran menjaga alam sekitar dan pemerkasaan belia (youth empowerment).
Nik Akmal juga dikenali di Twitter kerana sering membuat ciapan berkaitan kerjaya.
Nano-influencer
Pempengaruh nano ialah baka pempengaruh yang agak baharu. Mereka cenderung mempunyai bilangan pengikut yang lebih kecil berbanding pempengaruh mikro, kurang daripada 1,000 pengikut.
“Pempengaruh nano ialah seseorang yang mempunyai pengaruh dalam komuniti mereka,” jelas naib presiden pemasaran di TAB Bank, John Huntinghouse.
Contoh pempengaruh nano yang terkenal dalam komuniti tertentu ialah seperti Hishamudin Hashim atau lebih dikenali sebagai Abeden, Azreen Aziz atau Yenyot. Mereka terkenal dalam komuniti jurugambar dan sering memuat naik hasil kerja masing-masing. – RELEVAN