BANK Negara Malaysia (BNM) mengarahkan institusi kewangan untuk mengambil langkah pencegahan tambahan bagi membendung jenayah penipuan kewangan yang semakin kerap berlaku baru-baru ini.
Gabenornya, Tan Sri Nor Shamsiah Mohd. Yunus berkata, semua bank dikehendaki memastikan kawalan dan standard keselamatan mereka sentiasa berada pada tahap tertinggi, terutamanya bagi perkhidmatan perbankan internet dan mudah alih.
Kata beliau, BNM juga mengeluarkan panduan keselamatan kepada industri kewangan dari semasa ke semasa mengenai modus operandi penipuan terkini serta langkah keselamatan tambahan yang perlu diambil bank-bank bagi melindungi simpanan pelanggan.
“Hakikatnya, kaedah penipuan atau modus operandi yang diguna pakai penjenayah akan sentiasa berubah-ubah.
“Oleh yang demikian, BNM akan terus mempertingkatkan usaha dan langkah untuk membanteras penipuan dengan memperkenalkan beberapa kawalan tambahan,” katanya.
ARTIKEL BERKAITAN: Hati-hati dengan scammer, ikuti langkah berbelanja dalam talian dengan selamat
Beliau berkata demikian dalam ucapannya di Majlis Pelancaran Pameran Maya Jenayah Kewangan.
Menurut Nor Shamsiah, terdapat lima langkah kawalan tambahan yang perlu diambil institusi kewangan bagi membanteras penipuan kewangan, iaitu:
- Peralihan dari SMS OTP
Institusi kewangan perlu beralih daripada penghantaran kata laluan sekali sahaja (OTP) melalui sistem pesanan ringkas (SMS) kepada kaedah pengesahan yang lebih kukuh.
Peralihan ini melibatkan transaksi dalam talian yang berkaitan pembukaan akaun, pemindahan dana dan pembayaran serta pertukaran maklumat peribadi dan penetapan akaun.
Menurut Nor Shamsiah, institusi-institusi kewangan utama telahpun mula beralih kepada kaedah pengesahan yang lebih kukuh.
- Perketat peraturan pengesanan penipuan
Bank-bank akan memperketat peraturan pengesanan penipuan dan bertindak menyekat transaksi yang disyaki terlibat dengan penipuan.
Pelanggan akan dimaklumkan serta-merta apabila sebarang aktiviti seperti itu dikesan pada akaun perbankan mereka.
Sebagai langkah tambahan, institusi kewangan juga akan menyekat transaksi-transaksi tersebut dan pelanggan akan diminta memberikan pengesahan sebelum transaksi boleh diteruskan.
- Tempoh bertenang untuk pendaftaran kali pertama
Tempoh bertenang (cooling-off period) untuk pendaftaran kali pertama bagi perkhidmatan perbankan dalam talian atau peranti yang selamat akan dilaksanakan.
Semasa tempoh ini, sebarang aktiviti perbankan dalam talian tidak akan dibenarkan.
- Had satu peranti mudah alih
Pelanggan akan dihadkan kepada hanya satu peranti mudah alih atau peranti selamat untuk pengesahan transaksi dalam talian.
- Talian hotline khusus untuk penipuan kewangan
Bagi membantu mangsa penipuan, kesemua bank dikehendaki menyediakan talian hotline khusus untuk aktiviti penipuan kewangan, di samping meningkatkan tahap respon dan maklum balas ke atas laporan penipuan kewangan yang dibuat pelanggan mereka.
Institusi kewangan juga dikehendaki menyelaraskan langkah-langkah pemulihan dana dan kawalan, termasuk bekerjasama dengan agensi-agensi berkaitan bagi memastikan kerugian kewangan mangsa penipuan selanjutnya tidak berlaku.
Selain itu, institusi kewangan juga dikehendaki menyediakan cara yang mudah untuk pelanggan mereka menggantung akaun bank mereka sekiranya akaun tersebut disyaki terlibat dengan penipuan, dan kemudiannya mengaktifkan semula akaun tersebut dalam tempoh masa yang munasabah selepas pengesahan dibuat. – RELEVAN