PENGAMBILAN khas guru secara sekali ambil (one-off) untuk 18,702 kekosongan dilihat sebagai peluang yang besar untuk menyelesaikan isu lambakan graduan pendidikan. Namun, beberapa isu melibatkan subjek tertentu dilihat masih bermasalah dan memerlukan perhatian Kementerian Pendidikan dan Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan (SPP).
Jika sebelum ini Relevan menyuarakan isu graduan Pendidikan Awal Kanak-Kanak (PAKK) yang sukar menembusi penempatan Kementerian Pendidikan, isu baharu pula timbul melibatkan graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) Muzik.
Wakilnya, Chonnel George meluahkan, setakat ini hanya 10 graduan bidang tersebut yang diluluskan dalam pengambilan kali ini.
Jumlah tersebut sangat sedikit jika dibandingkan dengan jumlah 8,120 graduan yang diluluskan dalam pengambilan fasa 2 dan 3 baru-baru ini serta ratusan graduan bidang tersebut yang ditemu duga.
Lebih malang lagi, menurut Chonnel, sistem matriks opsyen yang diperkenalkan SPP dalam pengambilan kali ini menetapkan graduan ISMP Muzik hanya layak memohon opsyen Pendidikan Muzik.
“Mengapa begitu? Adakah dipengaruhi stigma bahawa graduan Pendidikan Muzik tidak tahu mengajar subjek teras seperti Sejarah, Bahasa Melayu dan Matematik? Bukankah ini subjek yang dipelajari ketika UPSR, PMR dan SPM dahulu?” soalnya yang merupakan graduan ISMP Muzik dari sebuah universiti awam.
Coretan Chonnel di Facebook berkenaan isu tersebut menarik ribuan pembaca dan ada antaranya yang memberi komen bahawa subjek Muzik di sekolah-sekolah banyak diajarkan oleh guru bukan opsyen.
Hal tersebut membangkitkan persoalan, katanya, adakah subjek Muzik di sekolah diajar mengikut kaedah yang betul atau sekadar tangkap muat sahaja.
“Subjek Muzik ini tidak boleh sewenang-wenangnya diberikan kepada guru yang tidak mempunyai asas kemahiran muzik. Jika tidak, amalan chalk and talk akan kerap ditabur berbanding amalan pragmatik.
“Tidak hairanlah sekiranya Pendidikan Muzik di sekolah kian membosankan,” katanya.
Sehubungan itu, Chonnel memberikan tiga cadangan kepada Kementerian Pendidikan dan SPP bagi menyelesaikan isu lambakan graduan Pendidikan Muzik.
- Lantik secara kontrak
Serap masuk graduan ikhtisas pendidikan melalui lantikan secara perkhidmatan kontrak. Tetapkan syarat, graduan ditegah untuk memohon lantikan tetap Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (PPP) DG41 sepanjang tempoh kontrak. Beri mereka pilihan mengajar subjek mahir selain opsyen major jika benar tiada kekosongan opsyen Pendidikan Muzik. Setelah kontrak tamat, lantikan secara tetap di bawah SPP boleh dikemukakan.
- MySTEP
Serap masuk graduan ikhtisas pendidikan sebagai guru melalui Program Kerja Jangka Pendek (MySTEP). Sementara menantikan lantikan tetap di bawah SPP, graduan boleh menambah kemahiran dan pengetahuan sebagai guru. Langkah ini secara tidak langsung mencantikkan peratusan kebolehpasaran graduan.
- Buka opsyen Pendidikan Muzik
SPP perlu membuka opsyen Pendidikan Muzik di seluruh Malaysia melalui pengambilan PPP DG41 bagi graduan pendidikan universiti awam dalam temu duga yang terdekat. – RELEVAN