KEPUTUSAN Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2023 yang diumumkan pada 27 Mei menunjukkan sejumlah 395,924 orang calon yang telah mendaftar untuk menduduki peperiksaan SPM tahun 2023.
Berita gembiranya, 11,713 calon memperoleh keputusan cemerlang gred A+, A dan A- dalam semua mata pelajaran, iaitu meningkat sebanyak 1,604 berbanding tahun sebelumnya.
Tahniah diucapkan kepada semua pelajar. Semoga setiap usaha mendatangkan hasil yang diimpikan.
Bagi calon SPM ulangan, tahukah anda Lembaga Peperiksaan Malaysia (LP) menawarkan khidmat patching sijil SPM?
Perkhidmatan patching sijil SPM memberi peluang kepada calon mengulang untuk menggabungkan keputusan terbaik daripada dua atau lebih peperiksaan SPM ke dalam satu sijil.
Ia juga meningkatkan kualiti, tahap keselamatan dan kesahihan sijil peperiksaan yang dikeluarkan oleh LP.
Merujuk kepada syarat ditetapkan, perkhidmatan ini terhad kepada calon yang memperoleh sijil peperiksaan SPM bermula dari tahun 2009 dan ke atas. Setiap permohonan pula terhad untuk 12 subjek sahaja.
Berikut, Relevan perincikan cara membuat permohonan patching sijil SPM menurut perkongsian LP.
1. Pengisian borang
Pemohon hendaklah mengisi borang LP/SIJIL/2023c yang boleh didapati di kaunter Pejabat Pendidikan Daerah (PPD), Jabatan Pendidikan Negeri (JPN), LP Wilayah Persekutuan Putrajaya atau muat turun dari laman sesawang rasmi LP.
2. Kemukakan dokumen penting
Pemohon yang hadir ke kaunter fizikal perlu mengemukakan dokumen pengenalan diri sebagai bukti semasa membuat permohonan perkhidmatan patching sijil SPM.
Pemohon juga dinasihatkan menyertakan bersama salinan sijil SPM atau Pernyataan Keputusan SPM.
Sekiranya pemohon tidak dapat hadir, pemohon boleh melantik wakil secara bertulis yang terdiri daripada ahli keluarga terdekat sahaja. Pastikan wakil yang dilantik membawa bersama Surat Pelantikan Wakil yang ditandatangani oleh pemohon.
Permohonan melalui orang perseorangan tanpa Surat Pelantikan Wakil, ejen atau syarikat tertentu tidak dibenarkan.
3. Permohonan melalui pos
Jika anda memfailkan permohonan melalui pos, pastikan ia dialamatkan kepada:
PENGARAH PEPERIKSAAN
LEMBAGA PEPERIKSAAN
KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA
ARAS 10, BLOK E11, KOMPLEKS E
PUSAT PENTADBIRAN KERAJAAN PERSEKUTUAN 62604 WP PUTRAJAYA
(u.p.: Unit Maklumat dan Pemprosesan Keputusan)
Sertakan bersama satu sampul Pos Laju atau sampul mana-mana kurier bersaiz A4 yang beralamat sendiri bagi tujuan penghantaran Patching Sijil SPM secara pos.
4. Pembayaran
Setiap permohonan akan dikenakan bayaran sebanyak RM100. Pembayaran melalui kaedah tunai boleh dilakukan di kaunter LP secara langsung.
Bagi permohonan melalui pos pula, anda dikehendaki menyertakan bersama-sama dengan kiriman wang atau draf bank atas nama Akauntan Negara Malaysia. Sebagai peringatan, anda tidak dibenarkan untuk melakukan pembayaran melalui cek persendirian. – RELEVAN