PASARAN kerja sememangnya sangat kompetitif, baik bagi mereka yang sedang mencari kerja, mahupun pihak organisasi dan agensi pekerjaan.
Menurut LinkedIn, pencari kerja menyelidik reputasi sesebuah organisasi sebelum memohon pekerjaan.
University of Nottingham Malaysia (UNM) baru-baru ini menjalankan Tinjau Selidik Pelajar UNM 2023 untuk memupuk persefahaman antara pencari kerja dan majikan dengan memahami persepsi dan keutamaan pasaran kerjaya hari ini.
Profesor Madya Pengurusan dan Keusahawanan di UNM, Dr. Michael Mustafa berkata, pekerjaan yang memberikan tugasan berulang dan tidak merangsangkan minda tidak selari dengan perkembangan alaf baru.
“Bakat-bakat generasi baharu inginkan pekerjaan yang membawa cabaran dan memberikan autonomi untuk menyerlahkan kreativiti dan keupayaan untuk membina jaringan.
“Kami juga melihat tenaga kerja mencari syarikat yang prihatin dari segi sosial dan juga kerjaya yang mencetus kesan positif,” tambah beliau.
Tempoh tahun jeda masih agak popular dalam kalangan graduan
Tujuan utama kajian ini dijalankan adalah untuk mengkaji ketersediaan graduan untuk menyertai pasaran kerjaya selepas tamat pengajian.
Seramai 50.8 peratus daripada responden berkata mereka tidak memerlukan tahun jeda atau tempoh gap year manakala 49.2 peratus responden berkata mereka bercadang untuk berehat.
Daripada golongan yang mahu berehat, 39.7 peratus berkata mereka ingin mengambil masa antara satu hingga dua bulan, manakala 34.5 peratus memilih tempoh yang lebih lama antara tiga hingga enam bulan.
Antara sebab mengambil tempoh tahun jeda yang dikongsi para responden termasuk ingin meluangkan masa bersama keluarga, masa untuk muhasabah diri dan masa untuk merancang laluan kerjaya.
Kaedah mencari kerja dalam kalangan graduan baharu
Dalam soal mencari pekerjaan, responden berkata kaedah mencari kerja pilihan utama mereka ialah di LinkedIn (76.1 peratus), diikuti dengan laman web pengiklanan kerja seperti Hiredly (69.9 peratus).
Sebanyak 64.6 peratus responden mengatakan mereka juga menggunakan kaedah alternatif lain termasuk cadangan daripada rakan atau keluarga. 48.7 peratus responden pula menggunaan khidmat nasihat kerjaya universiti dan 43.4 peratus mencari kerja di pameran kerjaya.
Keselamatan, kestabilan dan kemajuan kerjaya
Apabila ditanya mengenai organisasi pilihan mereka, 51.7 peratus daripada responden memilih syarikat multinasional (MNC), diikuti oleh perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dengan 16.9 peratus.
Antara pilihan lain ialah syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan syarikat pemula. Beberapa responden juga memilih mereka mahu menubuhkan perniagaan mereka sendiri atau mahu menceburi bidang pekerjaan gig ekonomi. Responden yang selebihnya pula menyatakan mereka tidak pasti sebab atau aspek yang dipentingkan untuk memilih syarikat.
Responden menyatakan bahawa antara daya tarikan MNC termasuk tahap piawaian tinggi yang wujud dalam syarikat terkemuka, faedah yang menarik dan gaji yang lebih tinggi.
Selain itu, responden juga berkongsi bahawa mereka mempunyai peluang untuk memanfaatkan sumber pelbagai bakat yang ada kepada organisasi dan mempunyai kemungkinan untuk naik pangkat dalam rangkaian syarikat tersebut.
Kebimbangan kerjaya pertama
Sebilangan besar responden menekankan budaya syarikat sebagai kebimbangan utama ketika mula menceburi pekerjaan pertama mereka.
Lebih khusus lagi, kebimbangan budaya kerja toksik dan rakan sekerja yang mempunyai kelompok sendiri adalah aspek yang dianggap oleh graduan baharu sebagai tanda amaran yang boleh menentukan berapa lama mereka akan kekal di sesebuah syarikat.
Kebimbangan lain termasuk peluang pertumbuhan yang terhad dari segi kemajuan kerjaya dan gaji, sekatan terhadap kreativiti dan fleksibiliti oleh penyelia, keraguan tentang keserasian kemahiran graduan dengan tugas yang diberikan dan tuntutan kerja yang tinggi. – RELEVAN