SEBAGAI manusia kita tidak terlepas daripada melakukan kesilapan, tetapi janganlah pula itu dijadikan sebagai alasan untuk terus melakukan kesalahan.
Penting untuk kita belajar daripada kesilapan yang dilakukan kerana ia dapat membantu perkembangan karakter dan personaliti.
Sikap belajar daripada kesilapan juga boleh menguatkan kepercayaan majikan kepada anda.
Sebaik sahaja anda sedar akan kepentingan belajar daripada kesilapan, langkah seterusnya ialah mempraktikkan apa yang dipelajari. Berikut ialah beberapa langkah yang boleh diambil untuk memastikan anda terus belajar apabila membuat kesilapan.
- Mengakui dan menerima tanggungjawab
Penting untuk mengakui dan sedar akan kesilapan yang dibuat sebelum mencuba untuk belajar daripadanya. Kemudian, minta maaf kepada sesiapa yang terlibat dan cuba cari penyelesaian dengan segera.
Cara ini membolehkan majikan melihat anda sebagai seorang pekerja yang bersedia untuk belajar dan akan cuba menjadi pekerja yang lebih baik.
Lebih baik jujur mengakui melakukan kesilapan daripada majikan mengetahui perkara yang sebenar dengan cara lain.
Ia boleh membantu untuk mengukuhkan kepercayaan mereka kepada anda dan bermakna mereka boleh membantu anda membetulkan kesilapan tersebut.
- Analisis isu dan kenal pasti puncanya
Selepas berlakunya permasalahan atau isu, luangkan sedikit masa untuk menganalisis kesalahan yang dilakukan dan apa tindakan seterusnya bagi mengelakkan daripada kesilapan itu berlaku berulang kali.
Salah satu cara untuk kenal pasti punca isu ialah dengan mewujudkan beberapa persoalan seperti berkut.
- Mengapa kesilapan itu berlaku?
- Apakah yang mendorong saya untuk melakukan kesilapan yang sedemikian?
- Mengapa ia tidak berjalan seperti yang saya inginkan?
Menerusi cara ini, anda lebih bersedia untuk menangani situasi tersebut sekiranya ia berulang. Namun, cuba sehabis baik untuk tidak mengulangi kesilapan yang sama.
- Lihat masalah atau isu yang berlaku dari sudut lain
Bertindak balas dengan sewajarnya terhadap kesilapan juga penting. Jika anda membuat kesilapan, reaksi pertama mungkin terasa diri ini bodoh, menyesal atau terkejut. Ia merupakan reaksi negatif terhadap masalah yang berlaku.
Apa kata selepas ini, cuba lihat kesilapan sebagai peluang untuk belajar. Mungkin dengan cara ini, anda tidak bersikap terlalu negatif dan lebih bermotivasi mencari jalan penyelesaian permasalahan itu di samping meningkatkan prestasi kerja.
- Cari apa yang boleh dipelajari daripada kesilapan
Langkah seterusnya ialah mencari apakah pengajaran yang diperoleh daripada kesilapan itu?
Setelah anda mengenal pasti punca, proses mencari penyelesaian akan menjadi lebih mudah.
Sebagai contoh, anda menetapkan tarikh akhir (deadline) lebih awal daripada yang diperlukan sebagai langkah selamat. Tidak dapat dinafikan, semua orang menghargai dan berterima kasih dengan penyerahan tugasan lebih awal.
Baki masa yang ada juga boleh digunakan untuk membuat pembetulan sekiranya perlu. Jadi, anda tidak akan terkejar-kejar untuk menyiapkan tugasan dan pembetulan.
- Amalkan pengajaran yang dipelajari daripada kesilapan
Setelah memperoleh pengajaran daripada kesilapan, langkah seterusnya ialah mempraktikkan pengajaran itu dengan niat untuk perbaiki diri.
Ramai orang mendapati langkah ini mencabar kerana tekanan kerja boleh menyebabkan anda mengulangi proses yang sama sekiranya tidak mempunyai inisiatif untuk melakukan perubahan.
Apabila mempunyai kesedaran untuk mengubah tabiat, perubahan akan menjadi lebih mudah untuk dilaksanakan. Lama kelamaan, anda akan kurang melakukan kesilapan dan prestasi kerja juga secara tidak langsung akan meningkat. – RELEVAN