TREND muflis dalam kalangan rakyat Malaysia menurun sejak 2016 walaupun dalam tempoh tersebut berlaku kenaikan Kadar Dasar Semalaman (OPR), iaitu pada 2018.
Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Tan Sri Nor Shamsiah Mohd. Yunus berkata, jumlah golongan belia (berumur kurang 35 tahun) yang muflis juga menunjukkan trend penurunan yang sama, mencakupi 14 peratus daripada jumlah kes muflis antara Januari hingga Mei 2022. Purata dari 2017 hingga 2019 adalah pada 24.9 peratus.
“Untuk mengisytiharkan seseorang sebagai muflis bukanlah perkara mudah. Banyak prosedur yang perlu dipatuhi oleh institusi kewangan atau pemiutang lain.
“Tindakan kebankrapan adalah jalan terakhir oleh institusi kewangan setelah segala usaha pemulihan lain dilakukan untuk mendapatkan balik pinjaman yang telah diberi kepada peminjam,” katanya dalam kenyataan baru-baru ini.
Kenyataan tersebut dikeluarkan sebagai respons kepada dakwaan beberapa pihak yang mengaitkan kenaikan OPR dengan trend muflis.
Minggu lalu, Persatuan Penyelesaian Pengguna dan Peminjam Malaysia (4PM) menjangkakan 32,000 lagi peminjam akan muflis dalam tempoh dua tahun jika OPR terus dinaikkan.
Presidennya, Rosland Mohd. Ariff berkata, jangkaan itu merupakan pertambahan 70 peratus daripada jumlah peminjam muflis sedia ada. Menurut beliau, kini terdapat 46,000 peminjam yang diisytiharkan muflis ekoran tidak mampu membayar pinjaman disebabkan pandemik Covid-19 dan peningkatan kos sara hidup.
Jawatankuasa Dasar Monetari (MPC) BNM menaikkan OPR sebanyak 25 mata asas (bps) kepada 2.25 peratus pada 6 Julai lalu. Ia merupakan kenaikan 25 bps yang kedua dalam tempoh hampir dua tahun selepas kadar tersebut kekal pada 1.75 peratus sejak September 2020.
Menurut BNM, sejak Januari hingga April tahun ini, jumlah kes kebankrapan di Malaysia adalah sebanyak 515 kes manakala sepanjang tahun lalu, jumlah kes adalah sebanyak 1,884 kes. Jumlah kes kebankrapan sejak 2018 boleh dilihat di bawah.
Tahun | Jumlah Kes Kebankrapan |
2018 | 5,283 |
2019 | 3,948 |
2020 | 2,844 |
2021 | 1,884 |
2022 (Jan – Apr) | 515 |
Sumber: Bank Negara Malaysia
Nor Shamsiah berkata, mengikut Prinsip Layanan Adil kepada Pengguna Kewangan dan Amalan Pembiayaan Bertanggungjawab yang dikeluarkan BNM, institusi kewangan dikehendaki untuk memastikan peminjam yang menghadapi kesulitan dalam membayar balik pinjaman dilayan dengan adil serta diberi pertimbangan yang sewajarnya sebelum sebarang tindakan kebankrapan diambil.
Jelas beliau, bagi peminjam yang menghadapi kesulitan untuk membuat bayaran balik pinjaman, mereka digalakkan supaya mengambil tindakan proaktif untuk menghubungi institusi kewangan masing-masing sebelum pinjaman tersebut menjadi pinjaman tidak berbayar. Ini bagi mengelakkan petisyen kebankrapan difailkan oleh institusi kewangan.
“Ini membolehkan institusi kewangan untuk menawarkan pakej bayaran balik pinjaman yang sesuai kepada peminjam bagi membantu mereka ketika menghadapi kesulitan kewangan,” katanya.
Tambah Nor Shamsiah, pihaknya juga mendapati peminjam telah beransur-ansur keluar daripada program bantuan bayaran balik pinjaman dan trend bayaran balik pinjaman sistem perbankan juga mencatatkan penambahbaikan pada suku pertama 2022.
Menurut beliau, trend tersebut meningkat kepada purata 92 peratus daripada tahap bayaran balik pinjaman sebelum pandemik, iaitu ketika suku pertama 2021. – RELEVAN