SETIAP kerjaya menuntut pengorbanan masa, tenaga dan emosi. Namun, apabila beban itu melampaui had, ia mula menjejaskan prestasi, mengikis minat dan pada kebanyakan masa menjadi tekanan kepada seseorang.
Sebahagian warga pendidik yang dianggap tulang belakang dalam mencorakkan masa depan generasi muda, kadangkala berdepan tekanan tugas berkaitan sehingga mengalih tumpuan daripada tugas hakiki mendidik dan membimbing pelajar.
Utusan Malaysia sebelum ini melaporkan lebih 19,000 guru di sekolah rendah dan menengah memutuskan untuk bersara awal sejak tahun 2022 hingga Mei tahun ini. Kebanyakan daripada menyatakan faktor utama pesaraan adalah kerana hilang minat sebagai pendidik.
Beban tugasan bukan hakiki jejas fokus mengajar
Tinjauan secara kasar, kebanyakan pendidik menyatakan beban kerja lain menjadi antara punca utama membuatkan mereka memilih memendekkan tempoh perkhidmatan. Tugas pengurusan borang, pengisian data digital dan aktiviti luar bilik darjah didakwa mengganggu tugas hakimi. Perkara ini juga dinyatakan oleh persatuan yang mewakili guru di Malaysia. Kementerian Pendidikan telah berusaha menangani masalah itu dengan meningkatkan jumlah kakitangan sokongan di sekolah.
Cabaran era digital dan tekanan emosi
Peralihan kepada platform digital sejak pandemik memberi cabaran terutama guru senior yang mungkin terlalu lama kekal dengan cara lama.
Usaha kerajaan dan jalan penyelesaian menyeluruh
Kerajaan menegaskan ia memandang serius isu guru bersara awal. Dalam jawapan di Dewan Rakyat, antara langkah yang dilaksanakan ialah melantik pengawas SPM daripada kalangan bukan guru, mewujudkan Modul Tadbir Urus Sekolah (MySG) dan mempercepat pengambilan guru tetap.
Namun, ada pihak menyuarakan kebimbangan bahawa usaha ini tidak menyeluruh. Minat guru semakin luntur akan menjejaskan bidang pendidikan negara.
Ia adalah isu yang sudah berlarutan sekian lama dan hanya penyelesaian komprehensif dapat memberikan ruang kepada guru kembali kepada “tugas” yang diidamkan – melahirkan pelajar cemerlang dalam segala segi. -RELEVAN