AMBILAN 18,702 guru sekali ambil (one-off) secara zahirnya berpotensi meleraikan lambakan graduan dalam profesion keguruan di Malaysia. Namun begitu, masih wujud beberapa pertikaian yang mencetuskan polemik bagi ambilan ini sementelahan opsyen pendidikan muzik di sekolah naungan kerajaan.
Menurut sumber, calon lulus bagi opsyen ini boleh dihitung dengan jari merujuk kepada ambilan guru secara one-off yang diumumkan baru-baru ini. Senasib dengan graduan Pendidikan Awal Kanak-kanak (PAKK) yang dikhabarkan hanya 12 calon yang lulus daripada 1000 orang.
Berdasarkan pencarian, kohort terakhir bagi ambilan opsyen Pendidikan Muzik berakhir pada 2017, bagi ambilan guru DG41 buat graduan pendidikan universiti awam. Manakala, pada tahun 2020, ambilan opsyen ini dibuka bagi anak kelahiran semenanjung Malaysia, namun kekal malap di Sabah dan Sarawak.
Persoalannya, siapakah yang mengajar subjek Pendidikan Muzik di sekolah sekiranya hampir lima tahun opsyen ini tiada pengambilan guru? Adakah amalan tangkap muat guru muzik benar-benar dilaksanakan di sekolah?
Merujuk perbualan bersama guru yang hanya dikenali sebagai cikgu Ummi, beliau agak terkelu apabila diberikan tugas mengajar muzik di sekolah.
“Sekolah saya tidak mempunyai guru opsyen muzik. Disebabkan itu, guru bukan opsyen terpaksa mengajar subjek ini.
“Sejujurnya, saya merasa serba salah mengajar muzik di sekolah disebabkan kepakaran saya adalah bidang STEM, bukan Muzik.
“Saya keliru nak mengajar subjek ini sedangkan tiada asas kemahiran muzik. Bagaimanakah pembelajaran bermakna dapat dicapai sekiranya guru sendiri tidak mahir? Ramai lagi graduan muzik yang lebih layak berbanding saya,” kata cikgu Ummi dengan nada hiba.
Beliau kemudian menambah, rakan-rakannya di sekolah berlainan turut mengajar subjek muzik meskipun tersimpang jauh daripada bidang kepakaran.
Mata pelajaran muzik ini tidak boleh sewenangnya diwakili oleh guru yang bukan opsyen memandangkan subjek ini memerlukan penguasaan teori dan kemahiran bermain alat muzik. Adakah guru bukan opsyen muzik lazim mendengar pendekatan Kodaly, Carl Off, Dalcroze dan Suzuki? Sudah pasti tidak! Kaedah pendekatan tersebut boleh diterapkan bagi melahirkan variasi warna di dalam bilik darjah.
Jika melihat kepada struktur pembelajaran sekolah rendah, pendidikan muzik merupakan mata pelajaran teras, manakala di peringkat menengah sebagai elektif. Namun, mengapakah subjek ini sewenangnya diberikan kepada guru bukan opsyen? Pengajaran muzik lebih banyak memerlukan praktikal berbanding teori. Jika tidak, suasana bilik darjah akan kelihatan kaku dan hilang nilai keseronokan.
Seperti termaktub pada Falsafah Pendidikan Kebangsaan, terdapat frasa ‘memperkembangkan potensi individu’. Perkara ini sukar direalisasikan sekiranya guru yang mengajar subjek muzik seorang yang buta pic (pitch deaf).
Bukankah dalam Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Pendidikan Muzik ada menyebut bahawa guru perlu menunjukkan demonstrasi bermain alat muzik?
Menurut perbualan bersama Richard Antaim, graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Muzik di sebuah universiti awam, dia menzahirkan kekecewaan berkenaan keputusan temu duga ambilan guru sekali ambil (one-off) baru-baru ini.
“Saya antara calon yang tidak berjaya dalam ambilan guru one-off. Bayangkan, dalam ratusan calon yang ada, hanya 10 orang sahaja yang lulus.
“Lima tahun menantikan peluang ini, tetapi hasilnya sedemikian rupa. Saya tertanya, siapakah yang mengajar subjek muzik di sekolah? Mengapa graduan muzik seolah-olah dianaktirikan? Pihak kementerian perlulah bersikap adil kepada kami,” kata Richard ketika dihubungi.
Pihak-pihak berwajib harus bersikap lebih peka serta mencantas budaya serkap jarang berkenaan subjek muzik yang kerap dipandang sebelah mata. Adakah benar stigma graduan muzik hanya tahu menyanyi dan bermain gitar telah menular di pihak atas? Amalan cemerkap ini jelas perlu dihentikan.
Sekiranya benar subjek pendidikan muzik ini masih dianggap penting di Malaysia, maka tempatkanlah guru opsyen muzik di sekolah naungan kerajaan. Sekiranya tidak, maka subjek ini perlu dipertimbang untuk dimansuhkan daripada struktur pendidikan negara bagi mengelakkan sekadar indah atas kertas, duka secara hakikat.
Tuntasnya, pengajaran muzik tidak boleh berkiblatkan pada kertas semata-mata. Guru opsyen muzik wajib diberikan keutamaan bagi mengajar subjek ini agar hasil pembelajaran bermakna dapat dicapai. – RELEVAN
Penulis merupakan wakil Gerakan Graduan Pendidikan Universiti Awam (GGPUA).