PADA 10 Julai ini, umat Islam di Malaysia akan menyambut Hari Raya Aidiladha. Sambutan pada setiap 10 Zulhijjah kalendar Hijrah itu biasanya disusuli dengan ibadah korban yang sunat dilakukan untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT.
Ibadah ini dilaksanakan untuk umat Islam mengingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim yang diperintahkan Allah untuk menyembelih anaknya, Nabi Ismail. Sehingga ke hari ini, umat Islam akan mengorbankan binatang sembelihan seperti lembu, kambing atau unta pada 10 Zulhijjah dan hari-hari tasyrik untuk memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail.
Siri 5 Soalan Haji dan Korban kali ini akan mengutarakan lima persoalan berkenaan ibadah korban bagi meleraikan kekeliruan orang ramai. Semua jawapan yang dikemukakan diambil dari Irsyad al-Fatwa Edisi Haji dan Korban Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.
- Adakah larangan memotong rambut bagi orang yang melakukan korban meliputi segala jenis bulu pada badan?
Menurut Irsyad al-Fatwa Edisi Haji dan Korban Siri 57, hukum menghilangkan rambut atau kuku pada badan untuk orang yang ingin melaksanakan korban adalah makruh. Perbuatan menghilangkan itu itu termasuk perbuatan seperti mencukur atau memendekkan rambut, memotong kuku atau mematahkannya.
Larangan tersebut juga tidak hanya tertumpu kepada rambut di atas kepala sahaja, malah seluruh bulu yang ada pada badan seperti bulu ketiak, janggut, misai, bulu ari-ari dan sebagainya.
- Hukum menyimpan daging korban lebih daripada tiga hari
Terdapat hadis riwayat Muslim dari Abu Ubaid bahawa Rasulullah SAW menegah daripada menyimpan daging korban melebihi tiga hari. Namun, terdapat juga banyak hadis yang menunjukkan keharusan menyimpan daging korban melebihi tiga hari.
Menurut Irsyad al-Fatwa Edisi Haji dan Korban Siri 7, pendapat yang mengharuskan menyimpan daging lebih daripada tiga hari lebih tepat dan ia memansuhkan pendapat yang melarang.
Ia juga melihat kepada sebab mengapa Rasulullah SAW melarangnya kerana ketika itu, sedang berlaku musim lapar dan tujuan larangan tersebut adalah untuk membantu mereka yang berada dalam kesusahan.
- Hukum memberi sedekah daging korban yang dimasak
Para ulama menetapkan bahawa daging korban wajib disedekahkan sebahagian daripadanya kepada golongan fakir miskin dalam keadaan mentah, bukan telah dimasak atau dikeringkan.
Irsyad al-Fatwa Edisi Haji dan Korban Siri 26 menjelaskan, kadar sebahagian itu tidak ditetapkan, bahkan boleh diberikan dalam kuantiti yang sedikit atau kepada seorang fakir miskin sahaja. Baki daging korban selepas disedekahkan sebahagiannya itu pula boleh dimasak dan diadakan kenduri untuk dijamu kepada orang ramai.
- Pembahagian daging korban yang afdal
Menurut Irsyad al-Fatwa Edisi Haji dan Korban Siri 23, pembahagian daging korban yang afdal bergantung kepada korban yang dilaksanakan itu sama ada korban sunat atau nazar.
Untuk korban nazar, wajib disedekahkan kesemua daging korban kepada fakir miskin dan pembuat korban tidak boleh memakan sebahagian daripadanya. Jika ia korban sunat pula, cara yang afdal ialah menyedekahkan kesemua daging bagi mencapai tujuan korban tersebut, serta memakan sedikit daripadanya untuk beramal dengan zahir nas al-Quran dan sunnah Rasulullah SAW.
- Hukum memberikan daging korban sebagai upah penyembelih
Irsyad al-Fatwa Edisi Haji dan Korban Siri 16 menjelaskan, tidak dibolehkan memberi upah berupa bahagian korban kepada tukang sembelih. Namun, organisasi atau individu yang melaksanakan korban tersebut boleh memberi upah kepada penyembelih menggunakan harta mereka sendiri, bukan dari bahagian korban.
Daging korban tidak boleh dijadikan upah buat tukang sembelih tetapi jika tukang sembelih itu sendiri termasuk dalam kalangan fakir miskin, pemberian daging korban kepadanya dibolehkan atas dasar dia sebagai fakir miskin. Upah pula diberikan bukan dari bahagian korban. – RELEVAN
*Artikel ini merupakan ringkasan bagi jawapan-jawapan yang disediakan dalam Irsyad al-Fatwa Haji dan Korban, Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan. Pembaca digalakkan untuk menekan pautan pada perkataan berwarna merah untuk membaca keseluruhan perbahasan serta dalil-dalil untuk setiap soalan.